Noi, tinerii,
simțindu-ne împovărați de grijile zilnice și de tumultul zilelor încărcate, a
deciziilor pe care trebuie să le luăm la fiecare pas, a piedicilor care ne
împiedică să ne ducem planurile la bun sfârșit, simțim un fel de gelozie
ascunsă față de bătrâni,considerându-i liniștiți și împăcați. Însă ceea ce nu
înțelegem noi, sau nu realizăm, este că aceștia au un bagaj mult mai greu pe
suflet, pe care îl cară cu ei pretutindeni și care se cimentează cu fiecare an
care mai trece: cel alcătuit din aduceri-aminte, regrete, suma ”De ce-urilor” și a întrebărilor de tipul ”Cum ar fi fost dacă?”. Având
atât de mult timp la dispoziție acum, inevitabil gândul îi poartă mereu în
trecut, pe căi de mult bătătorite și îndepărtate.
Ajuns la o vârstă
respectabilă după ce a avut parte de un trai normal, fără ceva extraordinar în
el, trecut printr-un divorț mutual și fără complicații, nimic nu pare să îi mai
perturbe bătrânețea lui Tom Webster. Asta până când va primi o scrisoare
derutantă de la o avocată, cu un document în care e înștiințat că urmează să
primească drept moștenire cinci sute de lire și un jurnal; însă nu orice
jurnal, ci chiar pe cel scris de fostul lui prieten Adrian, care a ales să se
sinucidă când erau foarte tineri. Cei doi au avut o legătură strânsă până în
momentul în care Adrian alege să aibă o relație cu Veronica, fosta iubită a lui
Tom; din acel moment se îndepărtează unul de celălalt, drumurile lor o iau pe
căi opuse, iar ruptura e una definitivă și plină de ranchiună și resentimente.
Misterul morții
prietenului său a planat asupra lui Tom mulți ani, neînțelegând de ce acesta a
luat o decizie atât de fatală, având în vedere cât de inteligent era, și cu un
viitor luminos în față. Acum se pare că va intra în posesia cheii care îl va
ajuta să intre în mintea lui Adrian și să descopere adevărul, însă e oare el
pregătit pentru ce-l așteaptă? E pregătit pentru revederea cu oameni rătăciți
din trecutul lui, pe care i-ar fi dorit șterși din memorie pentru totdeauna,
și, mai ales, pentru lucrurile covârșitoare pe care le va afla, pentru
informațiile uluitoare pe care le va desluși, care îl pot marca pentru
totdeauna și îi pot zdruncina pacea?
Cred că unele gânduri
aruncate pe ici pe colo de cititori, în care spuneau că ”Sentimentul
unui sfârșit” e un roman
deosebit, mi-au alimentat curiozitatea și interesul față de cartea lui Julian
Barnes, un scriitor cu a cărui stil nu am avut ocazia să fac cunoștință până
acum. Rămân etern recunoscătoare acelor persoane care fără să știe m-au ajutat
să descopăr o carte parcă decupată pe sufletul meu.
Un mozaic de
sentimente, întâmplări, rememorări, gânduri, senzații, meditații, e ceea ce
definește această carte. Autorul ne introduce treptat în lumea a patru
prieteni, a acțiunilor și întâmplărilor lor, accentul fiind pus desigur pe
personajul principal. Am apreciat felul ușor direct și cinic de a-și relata
adolescența a lui Tom, franchețea de care dă dovadă și puterea de a ridiculiza
anumite greșeli. Ni se face un tablou destul de complex al trecutului personajului,
ne facem o idee despre felul lui de a fi și reușim să ne apropiem de el.
Cartea este împărțită
în două părți; una e reprezentată de adolescența lui Tom, iar cealaltă e
compusă din bătrânețea lui, care e perturbată fără să vrea de trecut. Avem doar
două capitole, sau nici nu știu dacă se le numesc astfel, sau părți, dar
lectura decurge atât de lin, calm, te învăluie în vraja ei și devii fără să
vrei prizonier în căutările și enigmele pe care personajul vrea să le rezolve.
Poate uneori pare antipatic Tom, alteori ciudat, resemnat, placid, dar reușește
să atragă simpatia asupra lui, indiferent de greșelile pe care le-a făcut. E
inevitabil să nu reacționezi din impuls, la supărare, să nu faci ceva ce odată
vei regreta, poate chiar și după zeci de ani, când nu mai credeai că are vreo
importanță ceva anume.
Un om în vârstă,
împăcat cât de cât cu ce a realizat, puțin, mult, poate ar fi reacționat
diferit, pus în față cu posibilitatea deschiderii unor răni mai vechi; însă
curiozitatea fără margini a personajului nostru, dorința de extraordinar, de
ceva care să deraieze monotonia și cotidianul, l-au făcut să se bage în ceva ce
îi vor tulbura pentru totdeauna limpezimea existenței. Incursiunile în
întâmplările demult pierdute, adnotările mentale pe care le face, reflecțiile
despre el, despre lume, despre ce a fost, ce putea fi, despre tinerețe și
bătrânețe, frământările pe care le are referitoare la timp, la puterea lui
incontrolabilă asupra noastră, la cât de înșelătoare ne poate fi memoria, au
fost preferatele mele.
Mi-a plăcut acest roman la fel de mult
cum îmi place și toamna. Îl asemăn cu ea, am regăsit aici răceala vremii,
acompaniată de căldura emanată de culoarea puternică a frunzelor, am avut parte
și de picăturile de ploaie prin intermediul anumitor lecții care m-au trezit
din reverie, am apreciat aparenta simplitate, dar atât de bogată în detalii
ascunse și cuprinzătoare.
E lectura perfectă pentru toamnă, e o
carte plină de semnificații, de o frumusețe gingașă și totodată tăioasă. Mi-a
plăcut mult. Nu, nu e suficient să spun doar atât. Mi-a plăcut extrem de mult
și povestea mi-a atins inima și mai ales mi-a provocat mintea.
Cartea ”Sentimentul
unui sfârșit” ne demonstrează
că trecutul nu ne părăsește niciodată și uneori e doar o creatură amorțită care
deschide colții cu prima ocazie care i se oferă, gata să ne înșface și să ne
strivească cu potopul de adevăruri dureroase. Și da, ne oferă o adevăr mai dur,
acela că viața noastră nu e obligatoriu să fie extraordinară sau minunată, că
uneori poate fi banală și mediocră, dar cheia e să te resemnezi și să culegi
din coșul cu merinde al ei, părțile bune. Și să înveți cu adevărat din cele
rele.
”Asta era încă una dintre temerile noastre: că Viața nu avea să semene cu Literatura.”
”Și s-ar cuveni să fie evident pentru noi toți că timpul nu funcționează ca fixativ, ci mai degrabă ca solvent.”
”Am impresia că asta ar putea fi una din diferențele dintre tinerețe și vârsta înaintată: când suntem tineri, inventăm diverse forme de viitor pentru noi înșine; când suntem bătrâni, inventăm diverse forme de trecut pentru alții.”
”Orbecăim de la o zi la alta, lăsăm viața să ni se-ntâmple, construim treptat un depozit de amintiri.”
“Știam din lecturile din marea literatură că Iubirea implică Suferința și am fi făcut bucuroși practică la Suferință, dac-ar fi existat o promisiune implicită – poate chiar logica, de ce nu? – că o sa vina si iubirea.”
“Care era rostul unei situații demne de-un roman, dacă protagonistul nu se comporta cum ar fi făcut-o într-o carte?”
“.. există unele femei care nu sunt deloc misterioase, ci doar par, din cauza neputinței bărbaților de-a le înțelege.”
“Când ești tânăr (...) vrei ca emoțiile să semene cu cele despre care citești în cărți. Vrei să-ți răstoarne viața, să creeze și să definească o nouă realitate. Mai târziu, cred, vrei să facă un lucru mai cumpătat, mai practic: vrei să-ți susțină viața așa cum este și cum a devenit. Vrei să-ți spună că lucrurile sunt în regula. Și e ceva de condamnat aici?”
si eu vreau neaparat s-o citesc, mai ales ca cei de la nemira vad ca il promoveaza ultra mult pe barnes in ultima vreme :D cool!
RăspundețiȘtergereCartea pare interesantă. Totuși, îmi place mai mult coperta originală, dar cred că o s-o citesc în viitorul apropiat.
RăspundețiȘtergereÎmi place...creezi recenzii ce mă fac să citesc aceste cărţi. Felicitări!
RăspundețiȘtergerePentru ca ti-am citit recenzia si mi-a placut mult, pentru ca este interesanta si ai punctat bine tot ceea ce este important, vreau sa citesc cat mai curand aceasta carte :)Chiar imi place.
RăspundețiȘtergere