Editura Nemira anunță o serie
dedicată celor mai valoroşi autori de literatură science fiction din România.
Scrieri de succes din a doua jumătate a secolului XX vor fi publicate în ediții
noi în cadrul apreciatei colecții Nautilus. La început de mileniu III,
admiratorii genului vor avea ocazia să (re)descopere voci de forță ale unei
literaturi îndrăgite de diverse categorii de cititori, iar tinerii vor avea la
dispoziție scrieri SF valoroase create în spațiul românesc, romane şi povestiri
ce merită puse în lumină la decenii de la apariția lor.
Dana Ionescu, redactor-şef al Editurii Nemira, a declarat:
„Această serie este o necesitate. De fapt, e vorba despre un gest recuperator
cât se poate de firesc. Cititorii români de SF, şi cei cu state vechi, şi
începătorii, trebuie să descopere ori să redescopere bijuterii ale genului din
România, multe dintre ele uitate prin sertarele unor biblioteci sau prin
amintirile unor împătimiți. Prin valoarea lor, ele merită scoase la
lumină, citite sau recitite şi puse în dezbatere.”
Primele trei volume ale seriei Maeştrii
SF-ului românesc sunt Iarba cerului de Constantin Cubleşan, Nopțile memorieide Mircea
Opriță şi Cuadratura cercului de Gheorghe Săsărman.
Romanul Iarba
cerului, a cărui primă ediție
a fost tipărită în anul 1974, deschide noua serie inițiată de Editura Nemira.
Criticul literar Petru Poantă scria despre acest volum în anul 1975:„Iarba
cerului este o carte interesantă,
serioasă, profundă (…) Tot interesul vine dintr-un inteligent sistem de
corespondenţe, din aluzii la realităţile lumii contemporane. Alegoria este
extrem de transparentă: sub aventura eroului pe o o planetă supercivilizată se
întrevede imaginea omului contemporan în faţa societăţii.”
Volumul de povestiri Nopțile
memoriei de Mircea Opriță,
apărut în 1973, este al doilea titlu tipărit în cadrul noii serii. În 1975,
criticul literar Valeriu Cristea comenta cartea după cum urmează: „Abordând
povestirea ştiințifico-fantastică, Mircea Opriță şi-a propus mai mult decât să
ilustreze un gen: să facă, în cadrul lui, literatură. Un scrupul artistic
niciodată abandonat constituie de aceea, cel puțin pentru un critic, adevărata
surpriză a acestor istorii senzaționale. Autorul are întinse lecturi în
materie, idei, invenție; vrea însă, totodată, să creeze atmosferă, să
înfățişeze, dincolo de siluete, conştiințe, să descifreze psihologii… Printre
perfecționatele maşini ale viitorului şi performanțele lor uluitoare, omul nu e
pierdut niciodată din vedere.”
Volumul Cuadratura
cercului de Gheorghe
Săsărman, apărut în 1975 într-o ediție cenzurată, tradus apoi în Franța şi în
Spania, este al treilea în cadrul noii serii şi va fi tipărit în ediție
integrală. Anul acesta este programată şi apariția ediției americane a
volumului, traducerea fiind semnată de celebra scriitoare Ursula K. Le Guin.
Gheorghe Săsărman scria despre Cuadratura
cercului: „Geneza oraşului –
urbogonia, pentru a utiliza un termen format prin analogie cu acela de
cosmogonie – subiect de literatură? Subintitulat fals tratat de urbogonie, volumul meu de povestiri Cuadratura cercului (a cărui lectură integrală rămâne
pentru moment accesibilă numai cunoscătorilor de română, nefiind decât parţial
tradus într-o limbă de circulaţie universală) îşi propune să răspundă tocmai la
această întrebare. Iar răspunsul este, cred, convingător, deoarece subiectul
comun, generic, al povestirilor îl reprezintă nu doar oraşul în sine, cu
geneza, evoluţia şi moartea sa, ci însuşi destinul civilizaţiei urbane, al
colectivităţii şi al indivizilor care au edificat oraşul, îl locuiesc şi îi
suferă influenţa modelatoare. De fapt, fiecare povestire descrie un oraş, în
mare parte imaginar, iar destinul personajelor se împleteşte strâns cu destinul
urbei.”
0 gânduri:
Trimiteți un comentariu
Vă mulțumim pentru că ne vizitați blogul și pentru comentariile voastre. Contează foarte mult pentru noi să vă aflăm gândurile :). Dacă ați pus o întrebare, reveniți, cu siguranță vă vom răspunde!