joi, ianuarie 12, 2012

"O zi" de David Nicholls - Recenzie

Cartea o puteţi comanda de AICI.
O zi. Ce semnicație poate avea o zi pentru un om? Niciuna, dar în același timp poate fi ceea ce îl definește. Într-o zi, o persoană poate să treaca prin foarte multe experiențe care determină destinul și menirea lui. Poate să regăsească un bun prieten, sau să se îndrăgostească de sufletul ei pereche, sau să aducă pe lume o altă ființă pe care o va iubi necodiționat de la primele secunde ale vieții ei… și totuși… o zi poate însemna răscrucea care s-a poziționat pe drumurile noastre, un obstacol de care nu putem trece cu usurință, iar acea zi va fi pentru totdeauna o zi în care ne vom aminti și vom fi conștienți cu aceeași intensitate de cele întâmplate. Doar o zi…
În doar o zi este suficient să cunoaștem viața lui Em și Dex, Dex și Em, personajele care au intrat fără să își ceară voie în sufletul meu pentru vecie.
Cartea “O zi” este printre cărtile mele favorite pe care o voi citi fiind bătrânică, tot cu aceeași pasiune cu care a fost răsfoită până la final de mâinile mele entuziasmate. Fapt pentru care Librăria Online Libris mi-a făcut o mare bucurie pentru că mi-a dăruit-o și le mulțumesc enorm pentru aceasta.
Povestea ce se ruleaza în carte este, pot spune, o poveste clasică între doi prieteni, fată și băiat. Însă modul autorului de a contura aceste personaje, m-au făcut să mărturisesc că este o poveste complexă care mi-a adus atât lacrimi de fericire, cât și de durere. De ce? Ar face orice cititor să se simta aproape față de Emma și Dexter, un prieten comun de-a lor deoarece caracterele lor sunt atât de realiste, încât poți să simți cu ușurință că sunt prietenii tăi buni, sau chiar să te regăsești cu exactitate în unul dintre ei.
După cum spuneam, este vorba despre o prietenie atât de ciudată, între o fată și un băiat. Spun ciudată pentru că mulți ar fi declarat cu mâna pe inimă ca o astfel de prietenie între două persoane aproape total opuse, nu poate exista. De aceea consider faptul ca exact această diferență între personalitățile lor, i-a determinat să se înțeleagă atât de bine și să se ajute reciproc, găsind putere unul în fiecare, completându-se reciproc pentru a reuși să parcurga cu pași îndrăzneți în lumea care îi așteaptă.
15 iulie 1988 este ziua în care Emma și Dexter se întâlnesc în noaptea de după absolvirea  universității. Fără să își dea seama, această dată va însemna totul pentru ei deoarece astfel sunt povestite peripețiile prin care vor trece împreună: speranțe  și oportunități ratate, zâmbete și lacrimi, certuri și împăcări, succese și eșecuri; toate acestea fiind dezvăluite prin frânturi de viață surprinse în aceeași zi de 15 iulie.
Din aceea noapte a anului 1988, amândoi merg pe drumurile lor în viață, însă nu încetează niciodată să vorbească. În timp ce Emma are planuri mărețe ce nu cuprinde doar persoana însăși ci și o mică parte din lume, Dexter caută cât mai multe oportunități de a se distra, simțind că doar așa lumea va fi a lui.
Dacă ar fi să reprezint printr-un grafic viața celor doi prieteni, împreună cu linia de viață a Emmei și cea a lui  Dexter, mișcându-se  cu scopul de a arăta performanța atât pe plan profesional cât și sentimental pe parcursul vieții, ați observa că cele două linii intotdeauna par paralele, aproape niciodata întâlnindu-se…  aproape:).
Cum reușesc să aibă o relație atât de strânsă, fiind atât de diferiți? Ce se întâmplă când în cele din urmă ating apogeul prieteniei adevărate? Va crește prietenia lor, transformându-se în ceva mai mult sau vor lăsa lucrurile să meargă în linie dreaptă? Ce consecințe vor avea alegerile fiecăruia asupra vieții și prieteniei lor? Veți afla în fiecare dată de 15 iulie, pe parcursul a douăzeci de ani.
Personajele mele preferate sunt desigur Emma și Dexter, nu din cauză că sunt personajele principale, ci pentru că mă regăsesc câte puțin în fiecare dintre ei, iar asta nu e tot. Prietenia lor puternică și adevărată îmi dă speranțe că poate exista cu certitudine o relație strânsă de amiciție între un băiat și o fată.
Dexter fiind un gentleman, lăsând domnișoarele înainte, o vom lua în primire prima dată pe Emma.
Emma este o fată foarte drăguță, simpatică, cu un umor foarte dezvoltat, inteligentă foc, însă nefiind niciodata conștientă de personalitatea ei puternică, întotdeauna lăsând neîncrederea să o muștruluiască.
Dexter este un băiat foarte încrezător în el însăși, prea încrezător după părerea mea, chipeș, un Casanova modern, acel om care caută constant acel ceva, deși nu este conștient că nici el nu știe exact ce reprezintă scopul acelei căutari.
Oricât de mult aș vrea să scriu mai multe despre cei doi prieteni, am să mă opresc, deși credeți-mă că o fac cu greu. Doresc foarte mult să descoperiți singur caracterele lor pentru că merita cunoscute ca atare.
Referitor la film:
După ce am citit cartea, m-am uitat la film și trebuie să mărturisesc că mă bucur extrem de mult că am citit dintâi cartea, iar după aceea am vizionat filmul. Nu pentru că nu e bun filmul, deoarece în comparație cu alte filme care au fost regizate pe baza unor cărți, filmul On day” respectă destul de mult cartea. Multe din replicile celor două personaje dragi se regăsesc cu ușurință în film, amuzându-mă de multe ori fiindcă știam că vor spune următoarea fraza. De aceea mă simțeam de cele mai multe ori că din cauză că îi cunosc atât de bine, am ajuns să știu ceea ce vor să spună în următoarele zece secunde:)).  Actorii care i-au jucat pe Em și Dex au intrat, după părerea mea, foarte bine în personaje  și spun asta pentru că exact așa mi-am imaginat-o pe Emma cea amuzantă și pe Dexter cel strengar. Acțiunea filmului parcurge cu fidelitate întâmplările din carte, chiar dacă apar mici diferențe, care poate se potrivesc mai bine, fiind vorba de un film.
Însă oricât de bun e filmul o asemenea poveste nu poate fi vizionată în două ore, nu poate fi relatată în detaliu, asa cum cartea ne-o oferă fără menajamente. Oricum, faptul că am putut să văd o imagine vizuală a celor doi, m-a bucurat extrem de mult și nu regret faptul că am văzut acest film.
Pentru cei ce nu știți de el, iată trailler-ul:
Eu am prima copertă care este o imagine din film, însă mai este una în limba română, care mi se pare foarte drăguță.  Imaginea arată destul de clar relația strânsă dintre Emma și Dexter, chiar dacă uneori este o mică distanță între ei doi. 


În concluzie, consider că merită ca această carte să se afle în fiecare bibliotecă a oricărui cititor deoarece este o poveste foarte frumoasă între doi prieteni care parcurg împreună obstacolele vieții, găsind pe parcursul ei perla cea mai de preț pe care o poti deține cât timp trăiești: iubirea adevărată. 

18 comentarii:

  1. superb filmul(one day)...m-a marcat zile intregi...cel mai bun film din ultimele luni..

    RăspundețiȘtergere
  2. http://apyblog.blogspot.com/2012/01/primul-concurs-pe-blog.html
    concurs nou pe blogul meu ;)

    RăspundețiȘtergere
  3. Am citit cartea acum cateva zile si chiar merita citita:x

    RăspundețiȘtergere
  4. O lectie de viata foarte frumoasa. O carte superba. Eu am citit-o in engleza dar mi-ar placea sa o citesc si in romana.

    RăspundețiȘtergere
  5. Uau.. imi place mult recenzia :x cand am vrut si eu sa imi iau cartea in varianta pe care o ai si tu, nu mai era pe stoc :|

    RăspundețiȘtergere
  6. Tot aman sa ma uit la film si cred ca voi citi cartea inainte sa-l vad, la cat timp liber am:))

    RăspundețiȘtergere
  7. Vreau sa citesc si eu cartea! Recenzia e superba <3<3

    RăspundețiȘtergere
  8. Mi-am propus de mult timp să văd filmul, dar cred că o să citesc cartea mai întâi :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Am vazut filmu..cartea nu am citit-o..dar este destul de dragut..imi place mult si recenzia ta:D

    RăspundețiȘtergere
  10. Alexya, tu ma faci sa imi doresc sa citesc genuri de carti pe care pana de curand nu le sufeream.
    Inca ceva, am vazut ca Apy a lasat linkul de la blogul ei, avem voie? ca am si eu concurs pe blogul meu si as vrea sa las linkul dar am zis mai bine sa intreb

    RăspundețiȘtergere
  11. Imi plac genul asta de carti, sper sa o pot citi si eu intr-o zi:X Foarte interesante recenziile voastre:* Pupici Deea:*

    RăspundețiȘtergere
  12. Am citit-o si mi-a placut foarte mult

    RăspundețiȘtergere
  13. Filmul e genial !
    As vrea sa citesc si cartea ...dar probabil cand o sa am timp ...:D

    RăspundețiȘtergere
  14. Saptamana asta am terminat-o <3. Mi-a placut tareeee mult!

    RăspundețiȘtergere
  15. Foarte frumos filmul..cartea nu am citit-o inca,dar poate one day...o voi citi:)Imi place review-ul !

    RăspundețiȘtergere
  16. sincera sa fiu cartea nu am citit-o dar filmul ma impreionat pina la lacrimi

    RăspundețiȘtergere

Vă mulțumim pentru că ne vizitați blogul și pentru comentariile voastre. Contează foarte mult pentru noi să vă aflăm gândurile :). Dacă ați pus o întrebare, reveniți, cu siguranță vă vom răspunde!