luni, martie 31, 2014

Mărturisesc că sunt extrem de entuziasmată de apariţia acestei cărţi, de când am aflat că va apărea în străinătate mi-am dorit mult să o citesc şi iată că acum voi avea ocazia să fac asta! Şi în limba română! E o poveste interesantă cu călătoria în timp, fantasy, young adult, pe care nu trebuie să o rataţi. A fost publicată în afară în 32 de editiţii (!!) deja, deşi a apărut din 2012 doar, nu mai devreme. Până acum au apărut două volume. Şi dacă descrierea nu vă spune nimic, copertele originale pe care le-am pus-o cu siguranţă o să vă indice despre ce carte vorbesc! 
Am menţionat că apare exact pe 15 aprilie, când e ziua mea? Dacă ăsta nu e începutul unei poveşti de iubire "bookaholice", spuneţi-mi voi care este :D


Anna Greene şi Bennett Cooper sunt doi tineri obişnuiţi, pasionaţi de muzică şi de mişcarea în aer liber. Ei îi place să alerge, lui, să facă alpinism. Aşadar, nu e deloc de mirare că se îndrăgostesc nebuneşte unul de celălalt. Cu o singură menţiune: Anna trăieşte în Evanston în 1995, iar Bennett în San Francisco, dar în anul… 2012. 
Bennett deţine însă un talent aproape de neconceput: poate călători în timp şi spaţiu după cum doreşte, iar intrarea lui în viaţa Annei îi deschide acesteia orizonturi nebănuite, lumi pline de oportunităţi şi aventuri.
Tamara Ireland Stone ţese, cu o inegalabilă măiestrie, firele unei iubiri în calea căreia nici măcar timpul nu se poate pune. "Iubire dincolo de timp" de Tamara Ireland Stone deschide o serie care îi poartă numele şi care îi va fermeca pe toţi cei care adoră poveştile romantice.

 “О poveste de dragoste unică, extraordinar de frumos scrisă...” – Melissa Marr, autoarea seriei The Wicked  Lovely

“О iubire pasională, căreia până şi timpul i se supune... şi care îi va face pe cititori să le ţină pumnii celor doi îndrăgostiţi care se opun iar şi iar destinului.” – Publishers Weekly

"Misterele şi călătoriile în timp se împletesc cu romantismul în acest captivant roman de debut…" –Booklist

Denumită „un captivant roman de debut” de către Booklist şi „o poveste de iubire toridă, capabilă să facă timpul să i se supună” de către Publishers Weekly, romanul Iubire dincolo de timp a fost deja publicat în peste douăzeci de ţări, fiind lăudat pretutindeni.
Drepturile de ecranizare au fost deja achiziţionate de către CBS şi este posibil ca, în curând, filmul să devină o realitate.


Deci, care e verdictul vostru asupra cărţii? V-am trezit interesul?

„Iubire dincolo de timp” de Tamara Ireland Stone la Editura Leda!

Read More

miercuri, martie 26, 2014

Ce mod mai frumos de a ne încheia seara decât cu o declaraţie de dragoste aşa impresionantă? :) 
#"Ultima vrăjitoare din Transilvania, volumul II Mathias" de Anna Vary

P.S. Apropo, Law a venit cu o idee super drăguţă! Aceea de a putea participa si voi, cititorii, la rubrică, dacă vă doriţi, desigur. Dacă daţi de un citat fain şi îi faceţi o poză sau îl scanaţi, e de ajuns să îl trimiteţi pe mail şi va apărea pe blog, unde desigur vom menţiona şi sursa imaginii, numele sau nickul vostru. Ce spuneţi?

Instantanee (2)

Read More

luni, martie 24, 2014

Nu am mai postat de mult la această rubrică și îmi pare rău. Muzica face parte din viața noastră și este un mod de a ne exprima, de a trăi, de a simți.
În ultimul timp, m-am îndrăgostit de patru piese și nu am cum să păstrez secretul față de voi. Le ador și sper să vă placă și vouă. Mi-ar plăcea să spun câteva cuvinte despre ele, dar... le voi lăsa pe ele să vorbească în numele lor. Au mai multe șanse la inimile voastre, decât poate ar avea cuvintele mele :D.
Listen and enjoy!


Indila - Dernière Danse

Stromae - Formidable

Pentatonix - Run to You

Pentatonix - Say Something

Music for our souls (55)

Read More

Cartea a apărut la Editura Univers şi o puteţi comanda de AICI

Fiind copii, întrebările pe care le punem constant este despre ceea ce vedem. La astfel de întrebări, toate persoanele au câte un răspuns: "Este un copac... este o pisică... este o biserică."
Pe parcurs ce creștem, cel mai adesea ne lovim de întrebarea ce începe cu "De ce?". La aceste întrebări, primim un răspuns mai amplu la care nu îi înțelegem doar simplitatea lui, ci și complexitatea pe care o avem în sufletul nostru tânăr.
Însă vine un moment în viață în care punem întrebări la care nu găsim niciun răspuns bun sau greșit, adevărat sau fals.
Răspunsul trebuie să îl găsim noi, să îl creăm noi, să îl atingem noi. Și să îl credem noi.
Așa cum și Solrun, din cartea "Castelul din Pirinei" caută un răspuns la întrebarea pe care ne-am pus-o cu toții pe parcursul vieții: "Există viață după moarte?"
Această carte, în toată esența ei, este o carte minunată. Atinge niște subiecte frumoase și interesante în același timp.
De ce? Deoarece este vorba despre doi oameni care au avut propria credință, propriile dorințe, propriile aventuri, propriile țeluri, propria iubire. Toate aceste lucruri îi evidența de toți ceilalți, de toate cuplurile. Erau Steinn și Solrun. Iar asta spunea tot ce doreai să știi: erau un întreg.
Dar chiar și cele mai rezistente lucruri au un sfârșit... iar relația lor s-a încheiat în momentul în care au avut parte de o experiență devastatoare, însă enigmatică. O experiență ce le-a spulberat încrederea, ce le-a sfărâmat gândurile, ce i-a făcut să se îndoiască de propria persoană.
Chiar dacă a fost o ruptură curată între ei doi, acea ruptură i-a făcut să țină o tăcere de treizeci de ani, în care și-au trăit viețile separat, alături de alte persoane care le-au ținut locul în viața lor.
În momentul în care s-au revăzut, în locul în care s-au despărțit sufletește în urmă cu treizeci de ani, a fost ca o reuniune a ceea ce au simțit și trăit împreună. Solrun era convinsă că întâlnirea lor nu era întâmplătoare, însă Steinn contrazicea această ipoteză. În urma unei plimbări împreună în care au povestit, și-au promis că vor coresponda prin e-mail, pentru a se pune la punct cu tot ce au trăit separat. 
În urma acestor e-mail-uri, au realizat amândoi că sunt foarte diferiți. Steinn a ajuns să devină un rațional.
Un om de știință ce caută, cercetează, ce trebuie să găsească soluția la fiecare problemă. El nu crede, el doar afirmă sau neagă. El trebuie să fie conștient de existența fiecărui lucru material, să cunoască istoria universului, omenirii. Solrun însă... este o persoană credincioasă ce crede într-o putere divină, ce crede în supranatural, în ceea ce nu vede, dar cu siguranță există... ce crede în sufletele noastre, ale oamenilor, niște entități ce sunt singurele ce pot fi nemuritoare, în urma corpului nostru muribund.
Dialogul este interesant, fascinant, plin de informații adevărate, ce te pun pe gânduri. Chiar dacă au păreri diferite, chiar dacă viața lor se ghidează pe lucruri total opuse, ei reușesc să aibă o conversație frumoasă, plină de respect pentru părerile fiecăruia.
Ceea ce mi-a plăcut a fost felul în care mă simțeam în timp ce citeam. Eu sunt de regulă o persoană ce crede într-un Dummnezeu, ce îi place să creadă că sufletele noastre vor trăi, chiar dacă noi am murit pe această lume. Însă deopotrivă, prin profesia pe care am ales să merg, am o parte rațională, logică, ce dorește să descopere, să cerceteze, să afle dovezile de care are nevoie pentru a știi dacă e adevărat sau nu.
Așa că... da, mă simțeam ca un clovn care jongla cu cele două personaje. În timp ce Steinn își spunea punctul de vedere, îl ridicam sus, iar pe Solrun o țineam în mână pentru a nu o lăsa să cadă, iar când Solrun își etala crezul și ceea ce simțea, o aruncam spre ceruri, iar pe Steinn îl atrăgeam cu propria gravitație. Ajungând astfel să îi respect pentru ceea ce reprezintă, pentru ceea ce simbolizează. Steinn este evoluția omului, iar Solrun evoluția sufletului.
De asemenea, amândoi își calcă pe promisiunea făcută acum treizeci de ani și încep să discute despre acea experiență pe care au trăit-o împreună și care a fost ceea ce i-a despărțit... chiar dacă amândoi au găsit în ea ceea ce aveau nevoie pentru a continua, pentru a merge mai departe, pe propriul drum, având propria liniște. Chiar dacă au trăit împreună acea întâmplare, au avut păreri total diferite despre ceea ce s-a petrecut, fapt care le-a adus sfârșitul relației. 
Oare acum, după treizeci de ani, vor ajunge să se pune de acord în privința acelor clipe pline de groază și însemnătate? Sau vor da greș și de data asta?
Citiți cartea și lăsați-vă impresionați.
Chiar dacă sfârșitul este tulburător, ce te poate marca, este tocmai mesajul pe care trebuia să îl trasmită pentru a fi cu adevărat o carte remarcabilă. Chiar dacă două persoane sunt diferite, atâta timp cât dragostea îi leagă, așa cum Steinn și Solrun au împărtățit o iubire incredibil de frumoasă, nu mai e nevoie să demonstrezi că ai dreptate. Trebuie doar să accepți, să îl accepți și să te accepți. Asta înseamnă iubirea adevărată.

“N-am vrut să par arogant, dar nu mai sunt în stare să-mi amintesc exact cum m-am exprimat. Ce am scris? N-am scris că mă mișc pe-aici pe-acasă fredonând continuu de fericire că ne-am reîntâlnit?”


“Lumea nu este un mozaic de coincidențe, Steinn. Toate lucrurile din lume se leagă între ele.”

“Ce este o ființă omenească, Steinn? Te-ai gândit vreodată, sau de câte ori te-ai gândit că sub pielea sensibilă, subțire ca un șervețel de hârtie, a antebrațului sau a coapsei tale, este carne și sânge? Ți-ai imaginat vreodată cum arată interiorul intestinelor tale? Înăuntru, mă refer! Acesta ești tu? Unde ți-ai ancora centrul ființei tale, acea părticică din tine care spune: eu gândesc și visez? În fiere sau în splină? În inimă sau în rinichi? În intestinul subțire, poate? Dar de ce n-am căuta această esență în suflet, în spirit, acolo unde de fapt există, deoarece toate celelalte nu sunt altceva decât ticăitul unui ceas și nisipul dintr-o clepsidră. Mocirlă și noroi, după părerea mea.”
Carte primită pentru recenzie de la Editura Univers

Știință și credință, însă o singură iubire. "Castelul din Pirinei" de Jostein Gaarder - Recenzie

Read More

joi, martie 20, 2014

Image and video hosting by TinyPic
La Editura Epica urmează să apară pe 2 aprilie o carte care nu are cum să nu te marcheze, să te răscolească, o carte pe care ar trebui să o citească toată lumea. Nu trebuie să o rataţi, mai ales că acum o puteţi precomanda la un preţ mai mic! (click pe imaginea de mai sus pentru a face asta)

"V-ați întrebat vreodată cât valorează o viață de om? În dimineața aceea, viața fratelui meu a valorat cât un ceas de buzunar."

Glasul unei fete rupe tăcerea istoriei.

Lituania, iunie 1941: Lina, o adolescentă de cincisprezece ani, fiică de rector universitar, se pregătește să urmeze din toamnă cursurile Școlii de Arte din Vilnius, și așteaptă cu nerăbdare vacanța de vară de dinainte. Dar, într-o noapte, bubuituri amenințătoare se aud la ușă, iar din acel moment viața ei și a familiei ei se schimbă pentru totdeauna. Poliția secretă sovietică, NKVD, îi arestează pe Lina, pe mama ei și pe frățiorul ei mai mic. Cei trei sunt evacuați din căminul lor și târâți în vagoane de transportat vite, descoperind curând că destinația lor era Siberia. Despărțită de tată, Lina încearcă să strecoare indicii în desenele ei, pe care reușește să le expedieze în secret, din mână în mână, sperând să ajungă în lagărul unde este el încarcerat. În această sfâșietoare și tragică poveste, Lina se luptă cu disperare pentru viața ei și a celor apropiați, cu singura armă de care dispune: iubirea. Dar oare iubirea este de ajuns ca s-o țină în viață?

”Puține cărți sunt minunat scrise; și mai puține sunt cu adevărat importante; acest roman întrunește ambele calități.” - The Washington Post

"O carte sfâşietoare.. scrisă cu graţie şi din inimă." - The Los Angeles Times

"În acelaşi timp, o carte plină de suspans, o poveste despre supravieţuire, un romance şi un foarte documentat historical fiction." - The Wall Street Journal

"Un roman foarte frumos scris şi profund.. Este o carte importantă care merită cei mai inteligenţi cititori posibili." - Booklist

BESTSELLER INTERNAȚIONAL. BESTSELLER NEW YORK TIMES. TRADUS ÎN 24 DE LIMBI. ÎN CURÂND PE MARILE ECRANE

Precomandă "Printre tonuri cenuşii" de Ruta Sepetys!

Read More

miercuri, martie 19, 2014

În ultima perioadă au apărut nişte cărţi foarte interesante la editurile de la noi, şi m-am gândit să vă spun şi vouă despre ele. Cum majoritatea vânâm cărţile ecranizate (din păcate eu mai mereu nu reuşesc să văd şi filmul după de citesc cartea) adaug că acestea au sau vor avea în curând parte şi de un film. 

365 de zile, 524 de reţete, o micuţă bucătorie de apartament — sau despre cum şi-a riscat o fată căsnicia, slujba şi sănătatea mintală pentru a deprinde arta vieţii.

Ajunsă la vârsta de 30 de ani şi împotmolită într-o slujbă de secretară fără perspective, Julie Powell se hotărăşte să demareze un ambiţios proiect: să gătească într-un an 524 de reţete din cartea Mastering the Art of French Cooking, scrisă de nonconfor­mista Julia Child. Numai că reţetele nu sunt nici simple, nici puţine şi nici foarte clar explicate.
Julie se pune pe gătit şi — la sugestia lui Eric, soţul său (care se manifestă sur­prinzător de tolerant şi iubitor) — începe săşi consem­neze aventurile gastronomice pe un blog, spre deliciul cititorilor ei.
Întâlnirea dintre Julie şi Julia se dovedeşte a fi un punct de cotitură. Arta de a găti se transformă treptat în arta de a trăi frumos. Reţetele se succed ameţitor, cu gusturi şi arome tot mai diverse şi mai complicate, cititorul descoperind în cele din urmă reţeta bucuriei — adică însăşi esenţa vieţii.
Teribil de sinceră, amuzantă, ironică şi spon­tană, Julie Powell îşi aşterne viaţa pe hârtie. Ceea ce rezultă e o carte savuroasă despre fericirea aflată la îndemână. Şi despre cum putem găsi împlinirea căutând o simplă ieşire din rutină.
 Cartea a fost ecranizată în 2009, scenariul şi regia fiind semnate de Nora Ephron, în rolurile principale jucând Meryl Streep (Julia) şi Amy Adams (Julie).

 „Nu trebuie să-ţi placă mâncarea franţuzească sau gătitul, ca să te poţi bucura de proza vivace a Juliei Powell.“ - The Wall Street Journal

„În ultimă instanţă, reiese că Julie şi Julia se potrivesc perfect. Ambele au un umor picant şi ating împlinirea nu doar prin gătit sau mâncat, ci mai mult prin scris.“ - The New York Sun


"Decembrie bătea la uşă, iar Jonas începea să fie înfricoşat. Nu, nu era cuvântul potrivit, îşi zise el. "Înfricoşat" se referea la sentimentul acela profund şi dezgustător că stătea să se-ntâmple ceva cumplit. Înfricoşat se simţise cu un an în urmă, când aeronava neidentificată zburase de două ori deasupra comunităţii. O văzuse de fiecare dată. Mijindu-şi ochii spre cer, văzuse cum avionul zvelt, aproape fără contur din cauza vitezei mari, trecuse pe deasupra, iar după o secundă auzise vuietul care-l însoţea. Pe urmă încă o dată, o clipă mai târziu, din direcţia opusă."

Lumea în care trăieşte Jonas pare a fi una perfectă. Totul e sub control. Frica, suferinţa şi războiul au dispărut. Nimeni nu are de făcut vreo alegere. Fiecărei persoanei i s-a desemnat un rol în cadrul comunităţii, iar conducătorii ei iau toate deciziile, fără a face vreo greşeală. 
Dar destinul şi misiunea lui Jonas vor fi diferite de ale celorlalţi.

„Roman puternic şi provocator, Darul lui Jonas va stimula cu siguranţă generaţii de tineri să citească şi să gândească.“ - New York Times


Povestea lui Solomon Northup, cetăţean al statului New York, răpit în Washington City în 1841 şi salvat în 1853, de pe o plantaţie de bumbac de lângă Râul Roşu, în statul Louisiana

Northup prezintă detaliile vieţii din statele sclavagiste americane şi conferă personalitate şi profunzime oamenilor pe care i-a cunoscut, deopotrivă sclavi şi stăpâni de sclavi.
Solomon Northup a fost negru, născut om liber în statul New York, unde a fost educat şi a devenit un violonist iscusit. Atras în Washington cu promisiunea angajării ca muzicant într-un spectacol, el a fost drogat şi s-a trezit într-un ţarc pentru sclavi, de unde a fost vândut în Sud şi a trăit 12 ani ca sclav. Evenimentele relatate de el sunt copleşitoare: cumpărarea sclavilor, biciuirile, vânătoarea cu câini a fugarilor, siluirea femeilor care atrăgeau ochii stăpânilor şi truda necontenită.
Povestea lui Solomon este de suferinţă şi disperare intensă; el exprimă foarte elocvent tot ce a văzut şi a simţit pe pielea lui şi tot ce nu mai putea să uite vreodată, oricât de mult și-ar fi dorit.

12 ani de sclavie este poate cea mai importantă relatare despre sclavie scrisă vreodată, readusă în atenţia publicului prin filmul omonim, regizat de Steve McQueen şi câştigător a numeroase premii.

Care vă face cu ochiul? :) Eu m-am îndrăgostit de coperta de la "Julie şi Julia", e atât de simplă şi în acelaşi timp complexă, inedită, iar "12 ani de sclavie" trebuie să o citesc, pentru că filmul e pe val acum şi a câştigat atâtea premii importante. Dar nici "Darul lui Jonas" nu e de lepădat, deoarece distopiile sunt la modă acum. 


Noutăţi editoriale (romane ecranizate!)

Read More

O rubrică noua, una din cele câteva la care ne-am gândit de multă vreme, dar nu am mai apucat să ne punem în practică ideile. Pentru că iubim aceste scan-uri, fotografii, imagini făcute citatelor din cărţi, de aceea ne dorim să ne facem şi noi o mică colecţie pe blog. Că vom scana sau fotografia citate din cărţi mai nou apărute, sau mai vechi, anumite paragrafe interesante din reviste, sau vom poza e-reader-ul sau telefonul cu citatul care ne interesează, că va fi o simplă imagine sau una cu decor, veţi vedea pe parcurs. Totul va ţine de imaginaţia noastră din acel moment, de dispoziţia noastră. Vom posta la rubrica aceasta săptămânal sau o dată la două săptămâni, în funcţie de citatele de care dăm. Cum ce am scris însumează cam tot ce aveam de subliniat, sperăm să vă bucuraţi de aceste "instantanee". 

(Citat din "Când te-am văzut, Verena. Scrisori de dragoste", Mihai Eminescu - Veronica Micle)

Dacă doriţi să le postaţi pe Facebook, Tumblr sau ce site-uri mai sunt, ne-am bucura dacă aţi menţiona blogul nostru ca sursă. 

Instantanee (1)

Read More

marți, martie 18, 2014

Femeia 2.1. - urban style

 Când am să mai îmbătrânesc, vom pleca amândoi într‑o călătorie cu trenul. Cât mai departe cu putinţă. De la fereastra lui vom admira munţi şi oraşe şi ape. Vom cunoaşte alţi oameni, din ţări străine. Şi vom fi împreună mereu. Şi niciodată nu vom ajunge la destinaţie.

Opțiuni, alegeri, confruntări. Timp personal și timp împărtășit. Plăceri și necesități. Familie și carieră.  Femeia definită prin ceilalți. Femeia prin ea însăși. Autoarea romanului Iubire, Hanne Ørstavik, va fi provocată la o discuție despre femeia urbană a anului 2014.
La invitația Editurii Univers și a Ambasadei Regale a Norvegiei în România, între 18 și 20 martie, se va afla la București Hanne Ørstavik, cunoscută scriitoare norvegiană, autoarea romanului Iubire, tradus la editura Univers de Aurora Kanbar şi Erling Schøller.
Hanne Ørstavik se va întâlni cu cititorii miercuri, 19 martie, la ora 19.00, la Muzeul Național de Artă Contemporană. În cafeteria MNAC, scriitoarea va participa la o dezbatere literară despre femeia urbană a anului 2014, alături de E.S. Dna Tove Bruvik Westberg, Ambasadorul Norvegiei în România, Daniela Kammrath, editor-șef  www.121.ro, Andreea Roșca, membru fondator al Fundației Romanian Business Leaders, Chris Simion, scriitor și regizor, Virginia Costeschi, președinte al Asociației Culturale BookMag.
Tradusă în peste 15 limbi, Hanne Ørstavik a devenit curând după publicarea primului roman un must-read al literaturii norvegiene. Născută în 1969, în Tana, o localitate din nordul Norvegiei, Ørstavik s-a mutat la Oslo când avea 16 ani. Pasiunea pentru literatură a prins voce în 1994, atunci când, la 25 de ani, publică primul roman, Tăietura, foarte bine primit de cititorii norvegieni. Succesul internațional a venit, însă, trei ani mai târziu, când publică Iubire, un roman care a cucerit atât publicul larg, cât și pe criticii literari. Ajunge astfel, în topul organizat de ziarul Dagbladet, pe locul 6 în lista celor mai bune cărți norvegiene ale ultimului sfert de secol, dar și în manualele de literatură norvegiană si în programele facultăților de Litere. A urmat apoi o carieră prolifica, publicând, la intervale relativ regulate, alte romane cu același impact. Printre ele se află Timpul necesar (2000), Săptămâna 43 (2002), Pastorul (2004) – obținand Premiul pentru literatură Klassekampen și Premiul Brage – sau Hienele.
Iubire e o carte despre dragoste, despre singurătate şi despre evadarea din realitate prin forţa imaginaţiei: copilul îşi iubeşte mama, mama tânjeşte după iubirea iluzorie a unui bărbat străin. Suspansul se clădeşte pagină cu pagină în întunericul nopţii norvegiene, care va fi o noapte fără sfârşit pentru unul dintre cei doi.

Scriitoarea norvegiană Hanne Ørstavik la Bucureşti!

Read More

joi, martie 13, 2014

Cartea a apărut la Editura Univers şi o puteţi comanda de AICI

Sunt femei care au ales să îşi trăiască viaţa în umbra bărbaţilor şi femei care au eclipsat o armată întreagă. Nu le-a fost teamă să iasă în faţa lor, să îşi câştige aprecierea, respectul, să cucerească lumea sau măcar o parte din ea. Acestor femei remarcabile, unice, trebuie să le fim etern recunoscătoare pentru curajul, talentul, determinarea de a face o schimbare, de a ridica rolul şi importanţa noastră în ochii bărbaţilor. Una dintre aceste femei aparte, care a lăsat atât de multe în urma ei şi atâtea regrete în sufletele celorlalţi, în clipa când s-a stins din viaţă, a fost Frida Kahlo.
Nu cred că există cineva care să nu fi auzit de ea, dar câţi îi cunoaşteţi povestea? Reuşitele? Supărările şi temerile? Nici eu nu ştiam mare lucru despre ea, dar ceva parcă m-a atras inevitabil spre această biografie pe care mi-am dorit mult să o citesc. Aşa cum un prieten mi-a spus când a luat şi a studiat puţin cartea în momentul în care o citeam, Frida nu era frumoasă (cel puţin comparativ cu tiparele actuale), dar avea ceva special, un farmec al ei. Nu am crezut niciodată că voi fi efectiv cucerită de povestea vieţii ei, că mă voi emoţiona până aproape de lacrimi, că voi râde, suferi, alături de ea. Şi că atunci când voi închide ultima pagină, după ce am citit despre trecerea ei în nefiinţă, că voi simţi o gaură neagră care îmi aspiră inima, având senzaţia că am pierdut un prieten drag şi special.
Drumul acestei artiste minunate nu a fost niciodată uşor, neted sau paşnic. Încă de mică a cunoscut durerea şi umilinţa, poreclită fiind „Frida-Picior-de-Lemn” datorită unui atac de poliomelită care i-a atrofiat un picior. Nici adolescenţa nu a fost mai liniştită, când un accident îngrozitor de autobuz a adus-o aproape de moarte şi i-a vătămat pentru totdeauna coloana vertebrală. Problemele de sănătate au revenit mereu pe parcursul timpului, au sâcâit-o şi nu i-au dat pace, peste 30 de intervenţii chirurgicale i-au întunecat existenţa, dar asta nu a împiedicat-o nicio clipă să zâmbească, să meargă mereu cu capul sus prin toate furtunile, să-şi ascundă grijile şi ofurile prin râsete, să îi încâlzească pe cei din jur cu pofta de viaţă şi cu carisma ei. 
Şi-a transpus sufletul pe pânză şi a creat opere de artă incredibile. Peste 200 de tablouri a lăsat Frida posterităţii, toate grăitoare, vii. Deoarece arta Fridei ţipă din toţi rărunchii, e tăioasă, directă, îi conturează preocupările şi îi strigă durerea, angoasa, revolta, neputinţa, dezamăgirea. După cum chiar ea a recunoscut, „Pictura mea poartă în ea mesajul durerii.” Tablourile sunt impresionante şi urmăresc cu fidelitate destinul şi starea sufletească a artistei, şi nu prea ai cum să le înţelegi adevărata valoare fără să le urmăreşti conexiunile, legătura cu întâmplările din viaţa acesteia. Dar chiar şi fără anumite explicaţii, note critice, nu au cum să nu te hipnotizeze, să te facă să priveşti îndeling la ele şi să le admiri. Să îţi dea fiori şi emoţii. Fiecare element din operele de artă ale pictoritei, fiecare punct, formă, sau pată de culoare, are rolul bine definit, nimic nu este la voia întâmplării. Pare că în ele s-a revărsat sufletul Fridei picătură cu picătură, lacrimă cu lacrimă, zâmbet cu zâmbet, toate trăirile şi emoţiile ei sunt acolo, covârşitoare, gata să explodeze, deoarece, după cum a spus Andre Breton, „Arta Fridei este o bombă legată cu panglică.”
În ceea ce priveşte iubirile acestei femei excepţionale, concluzia e că inima ei a bătut cel mai tare pentru cel care i-a fost şi soţ până la urmă, pictorul muralist Diego Rivera, un munte de om, iar despre cei doi familia Fridei a comentat cu amărăciune: „Unirea dintre un elefant şi o porumbiţă.” Alături de el s-a simţit protejată, şi i-a fost o soţie devotată, l-a urmat oriunde, în SUA, deşi adesea se simţea ca într-o colivie, Mexicul fiind casa ei, locul în care se regăsea. 
Relaţia lor a fost una furtunoasă, cu bune şi cu rele, cu agonie şi extaz, a iubit şi a suferit, a avut parte de bucurii, de dezamăgiri, trădare, s-a ridicat de jos, şi-a cules cioburile sufletului şi a mers mai departe, însă mereu a rămas fidelă inimii şi sentimentelor ei. Alături de Diego, ea i-a fost pe rând fiică, mamă, amantă, prietenă, iubită.  Frida s-a stins la doar 47 de ani, din nefericire trupul ei a fost prea fragil şi slab şi nu a reuşit să susţină un talent de o magnitudine aşa mare, un om de o profunzime şi o frumuseţe interioară uriaşă.
Deşi nu este foarte voluminoasă, are doar 4 capitole şi 144 de pagini, biografia este complexă şi atent abordată, parcurge succesiv etapele din viaţa personală şi artistică a Fridei, este bogată în mărturii şi documente, poze cu ea şi familia, prietenii, apropiaţii, imagini ale tablourilor ei, comentate cu atenţie, reuşind să transmită cititorului simplu, neavizat, poveştile din spatele fiecăruia.
Frida Kahlo a devenit uşor una dintre femeile pe care le admir şi iubesc din tot sufletul, un model pentru mine de urmat, o lecţie de viaţă dură dar atât de preţioasă. O carte de neuitat!
Citind această biografie am senzaţia că am cunoscut doar câteva faţete ale Fridei Kahlo, deoarece ea a fost un diamant plin de profunzimi, o personalitate marcantă, deosebită, dovada vie de determinare şi curaj. Ea a mers mai departe atunci când viaţa i-a pus doar piedici, a zâmbit atunci când simţea nevoia să plângă, a pictat atunci când dorea să se elibereze de povara unui destin nefericit şi totodată deosebit. De fiecare dată când mă voi simţi la pământ îmi voi găsi puterea gândindu-mă la Frida ca la o mamă, o prietenă, un suflet drag şi special, o dovadă vie că poţi să îţi continui drumul chiar şi atunci când visele îţi sunt amputate sau te simţi sfâşiat din toate punctele de vedere. 
„Şi [...] în fond, tu şi eu ne iubim profund, şi în ciuda aventurilor, a bătăilor în uşă, a blestemelor, insultelor, reclamaţiilor internaţionale – ne vom iubi mereu.”

”Niciodată nu mi-am pictat visele. Mi-am pictat realitatea.”

”Acum mă simt atât de putredă şi atât de singură, încât mi se pare că nimeni de pe lume nu a suferit ca mine.”

”Tu eşti prezent, intangibil, şi eşti tot universul pe care îl creez în camera mea. Absenţa ta se arată tremurătoare în tic-tacul orologiului, în pulsaţia luminii, respiri prin oglindă.”

"V-o recomand, nu în calitate de soţ, ci de admirator entuziast al operei sale, acidă şi tandră, dură ca oţelul şi delicată şi fină ca o aripă de fluture, plăcută ca un surâs, dar profundă şi crudă ca amarăciunea vieţii.” (Diego Rivera despre Frida)”

Filmul realizat după viaţa Fridei a apărut în 2003, cu Salma Hayek şi Alfred Molina în rolurile principale. Nu l-am văzut încă, dar sunt convinsă că e excepţional, doar a avut 2 premii şi 4 nominalizări Oscar, un premiu şi o nominalizare Globul de Aur şi multe altele.

Durerea din spatele hohotelor de râs. „Frida Kahlo” de Christina Burrus - Recenzie

Read More

miercuri, martie 12, 2014

Cartea a apărut la Editura Univers şi o puteţi comanda de AICI.

Întotdeauna am avut o slăbiciune aparte pentru copii. Întotdeauna zâmbetul îmi înflorește pe buze de fiecare dată când văd mulți copii în parc, când le aud râsul lor cristalin și unic, când le văd euforia de pe chipul lor angelic. Te aduce aproape de divinitate momentul în care te delectezi cu compania unui copil. Deoarece te face să te gândești la ce reprezintă ei cu adevărat, atât în aparență, cât și în esență: puritate, inocență, bunătate, un nou început, o nouă perspectivă a vieții.
De aceea, copiii sunt cei mai doriți pe această lume plină de orori și întuneric. Tocmai pentru a aduce lumină și căldură.
Însă acest lucru se poate schimba. La fiecare pas, un copil poate fi distrus cu usurință din cauza unei pete mici de otravă, o otravă confecționată de însăși viața. Unii sunt uciși pe loc, luându-le dreptul de a trăi... dar câteodată este mult mai rău să faci exact opusul. Să îl lași într-o lume în care îi e consumat sufletul bucățică cu bucățică, până ce rămâne un infinit gol, ce poate fi umplut doar cu o nebunie dezlănțuită ce așteaptă momentul oportun.
Acesta ar fi primul motiv pentru care mi-am dorit să citesc cartea "Nedoriți" de Kristina Ohlsson.
Pot spune că e prima carte polițistă pe care am citit-o până acum. Chiar dacă atât descrierea, cât și coperta enigmatică, m-au atras, încă aveam câteva rețineri în legătură cu ea. Dar acestea mi-au fost spulberate cu ușurință deoarece felul de a scrie al autoarei este frumos, reușind astfel să structureze minunat o poveste ce te induce în eroare de la începutul cărții, până la finalul ei. Am admirat metoda scriitoarei de a capta cititorul în lumea ei, adăugând toate elementele necesare pentru a fi o carte extraordinară, ce merită citită.
Cazul dispariției din tren a unei fetițe pe nume Lilian, care se desfășoară pe tot parcursul cărții, încinge mințile polițiștilor care lucrează la el, făcându-i într-un mod sau altul să se gândească la propriile vieți, ajungând să se implice atât profesional, cât și sentimental. Astfel reușim să cunoaștem personajele: Fredrika, Alex, Pieder și chiar și secretara lor, Ellen. Împreună cu alți câțiva oameni, formează echipa cu care ne vom împrieteni, îi vom acompania, îi vom judeca, îi vom aprecia... dar le vom oferi toată atenția și susținerea de care au nevoie pentru a desluși misterul care acaparează întreaga anchetă.
Mi-a făcut plăcere să cunosc personajele, chiar dacă eram foarte emoționată să aflu cine e făptașul, dacă vor reuși să îl prindă înainte să mai omoare un alt copil, având scris "nedorit" pe fruntea lui.
Deseori, m-am întrebat ce gândesc polițiștii cu adevărat în asemenea inoportuni. Dacă se gândesc la gogoașa ce îi așteaptă în torpedoul mașinii sau simt cu adevărat tragedia ce se abate în sufletele părinților când află că copilul lui a fost dat răpit sau chiar mai rău. La fel ca orice om, am avut de multe ori tendința să judec pe cei care lucrează în poliție pentru că de multe ori aflu despre cazuri ce ar fi putut fi rezolvate altfel, cât mai în beneficiul tuturor, dar din cauza mai multor motive... de nepăsare, neatenție, sau poate doar din cauza unui ghinion morbid, totul a decurs exact spre opusul pe care nu ni-l dorim niciodată. Dar de multe ori, uităm că polițiștii sunt oameni, la fel ca noi. Sunt condamnați să aibă imperfecțiunea pe care o avem cu toții.
De aceea, ideea de a cunoaște viețile acestor personaje, m-a făcut să-i văd atât din prisma polițistului care se dedică cu tot ce poate, cât și din prisma unui om ce poate fi cu ușurință cel ce trebuie ajutat.
De asemenea, enigma și indiciile, atât false, cât și adevărate te determină să le afli poveștile lor de viață, gândurile lor ce persistă pe întreaga carte și frustrările ce le macină sufletul sunt printre primele atuuri ale acestei cărți.
Chiar dacă la început, cazul pare simplu, el se amplifică și se dezvoltă cu fiecare minut. Oricât de mult au crezut că o va găsi pe fetiță în viață, pe atât de șocantă a fost moartea ei, făcându-i să mediteze și să realizeze că la fiecare pas sunt la fel de departe și, în același timp, aproape să descopere oroarea ce stă în spatele acestei nedreptăți meschine. Simbolurile și înțelesurile lor, misterul și necunoscutul... toate acestea par de nepătruns, tocmai pentru a te îndemna, într-un mod  foarte interesant, să explorezi. Să explorezi, până la finalul acestei cărți, pentru a afla dacă moartea acelei fete a fost în zadar.
Cartea "Nedoriți" de Kristina Ohlsson este cât se poate de dorită. Pentru că orice lucru nedorit te atrage spre o dorință ce te mistuie. Și tocmai pentru că atinge un subiect delicat precum copiii și pătrunzi într-un labirint plin de capcane, îți oferă ceea ce ai nevoie de a ieși învingător: speranța.


"Mai târziu, Alex se va întreba când anume se transformase acest caz într-un animal sălbatic care, prin faptul că îşi schimba mereu direcţia, cu încăpăţânare, îi paraliza întreaga echipă. Cazul părea că evoluează după reguli numai de el ştiute, având drept unic scop derutarea echipei, împingerea ei pe o pistă falsă. Nu încerca să mă controlezi, şopti ceva în interiorul lui Alex. Nu încerca să-mi spui încotro să merg."

“Bărbatul urlă din nou la ea să tacă din gură şi o amuţi cu un alt pumn în faţă. Doi pumni. Un genunchi în stomac. Un şut în şold când căzuse pe podea. Coastele îi trosniră, scoţând acelaşi zgomot precum crengile îngheţate în pădure.”
Carte primită pentru recenzie de la Editura Univers

Otravirea unui suflet pur. "Nedoriți"(Fredrika Bergman și Alex Recht #1) de Kristina Ohlsson - Recenzie

Read More

marți, martie 11, 2014

Cartea a apărut la Editura Univers şi o puteţi comanda de AICI

Cred că fiecare dintre noi simţim uneori nevoia de a ne îndepărta de vacarmul vieţii agitate pe care o ducem, de clădirile cenuşii, zgomotele agasante, obositoare, de senzaţia de a fi mereu pe fugă, mereu în contra timp, şi să se retragă, chiar şi pentru câteva clipe, într-un loc liniştit, feeric, care să te îmbie cu parfumul ierbii proaspete, a florilor sălbatice, şi să îţi ofere răgazul de a respira în tihnă aer proaspăt. Pare ideal un spaţiu parcă neatins de grijile cotidiene, care să ne aducă puţină pace în suflet, cea pe care cu greu o mai putem atinge în zilele noastre. Citind „Ţinutul sălbatic” veţi descoperi exact cum este viaţa în mijlocul naturii nevătămate de tehnologie, de ce e modern, şi cum se pot intersecta destinele mai multor oameni extrem de diferiţi unul de celălalt, dar uniţi de aceeaşi pasiune.
Lila Sach, de origine poloneză, are un secret pe suflet care o macină, iar acum, ajunsă la bătrâneţe, îşi găseşte locul doar în natură.. Ea este practic proprietara unei părţi mari din acel teren aparte aflat pe marginea lacului din Laurentides, şi înconjurat de munţi, de vegetaţie pură. Ceilalţi sunt ori chiriaşii ei, ori au cumpărat la un moment dat o mică parte din paradisul ei. Claire scrie scenarii de film, adesea sângeroase, şi îşi caută inspiraţia în vieţile vecinilor ei enigmatici. Principala ei inamică e o veveriţă impertinentă care fură toate seminţele pe care ea le pune pentru diversele vieţuitoare din pădure. Violette este o tânără frumoasă, dar bântuită de demonii copilăriei ei nefericite, îngrozitoare, distruse cu brutalitate de tatăl ei violent, dement, care a chinuit-o fără milă, iar acum îşi caută liniştea, puterea de a merge mai departe după ce a supravieţuit şi cancerului. Ea se agaţă de cei din jur, de misteriosul Simon, care deşi mai în vârstă decât ea, exercită o atracţie mare în rândul doamnelor din regiune, printre care s-a regăsit la un moment da chiar si Lila. Jeremie este un băieţel foarte inteligent şi cu o imaginaţie bogată, pasionat de Harry Potter şi considerându-se la rândul lui un mic vrăjitor, care este adus să îşi petreacă vara la Simon, unchiul lui, cât timp părinţii lui trec print-un divorţ neplăcut. El se va apropia chiar de cea mai bătrână membră, Lila, numind-o vrăjitoarea Sach, cea care îl va face să aprecieze fiecare insectă şi îl va iniţia în cunoaşterea mediului înconjurător, iar cei doi vor forma o legătură specială.
Fiecare are propriile secrete, încercări şi piedici de trecut, toţi încearcă să uite, să îşi găsească pacea în acel colţ de paradis pentru care simt o admiraţie şi un respect enorm. Însă vara e pe terminate, toamna se apropie, şi o dată cu ea par să apară şi necazurile pentru locuitorii din jurul lacului Laurentides, şi chiar acel tărâm sălbatic, care nu fusese încă pus în pericol de mâna umană, va fi ameninţat.. Va mai rămâne totul la fel? Vor mai fi ei aceiaşi?
Când am ţinut prima dată în mână acest roman nu ştiam ce să cred. Nu pot spune că m-am apucat cu mare drag de el, deoarece nu părea genul meu de lectură, iar sinopsisul lui nu reuşise să îmi stârnească decât într-o oarecare măsură interesul. Drept dovadă au stat şi primele capitole pe care le-am parcurs mai lent ca un melc obosit, împotmolindu-mă la orice pas de descrierile lungi ale locului, ale vieţuitoarelor, de paragrafele întregi despre insecte şi viaţa lor, plus că nu reuşisem să îmi fac o imagine clară şi particularizată în minte despre fiecare personaj. Mă simţeam rătăcită, pierdută în mijlocul acelui loc, şi nu mă puteam adapta la pasiunea evidentă a autoarei de a insista pe fiecare detaliu al descrierilor, mai puţin când venea vorba de caracterizările personajelor ei.
Până la urmă, am înţeles că trebuie să mă relaxez, să iau totul ca atare, să mă transpun în calmul, frumuseţea pe care această carte o evocă. Am ajuns să mă bucur chiar de modul cum este zugrăvit decorul,  să mă plimb cu drag pe potecile din pădure, să ascult sunetele micilor animăluţe şi, mai ales, să îndrăgesc personajele, cu dramele şi zbuciumul lor, cu poveştile fascinante din spatele fiecăruia. Pentru că nu e de ajuns să locuieşti într-un spaţiu lipsit de turbulenţe, ca să ai o viaţă împăcată şi liniştită. Câteodată pacea din jurul tău te face să auzi mai intens şi supărător gândurile negre care te chinuie, care nu îţi dau pace.
Era firesc ca existenţa celor care îşi duc traiul în acel loc să se ciocnească inevitabil, dar nu mă aşteptam să dau peste nişte conexiuni atât de răvăşitoare, peste nişte legături intense. Toţi au lucruri în comun care îi unesc. Mi-a făcut o mare plăcere să descopăr cu adevărat viaţa şi trecutul locuitorilor tărâmului sălbatic, am reuşit într-un final să empatizez cu ei, să îmi fac favoriţi, să îi compătimesc pentru tristeţile îndurate şi să îi invidiez datorită stilului simplu, dar totodată bogat, profund, în care îşi trăiesc viaţa, a modului cum se bucură de tot ce au în jurul lor. Cartea zboară de la o perspectivă la alta, de la prezent la trecut, îţi provoacă mintea şi atenţia.
Citind „Ţinutul sălbatic” am avut impresia că autoarea nu a luat doar nişte foi şi a început să scrie, ci a zugrăvit, a pictat cu mult talent, răbdare şi măiestrie, şi, mai ales, prin intermediul cuvintelor, care au reprezentat petele ei de culoare, un tablou reprezentativ al unui colţ de rai, aflat chiar pe pământ.
Pentru mine „Ţinutul sălbatic” a fost ca o călătorie virtuală, dar atât de plăcută, într-o margine de lume specială, cu amprentă proprie, o transpunere în natură, în forma ei cea mai frumoasă, mai realistă. O evadare plăcută din cotidian şi din propriile griji şi gânduri apăsătoare, cartea a fost cheia care m-a eliberat, chiar şi pentru scurt timp, din povara realităţii covârşitoare.


„De ce nu putea să-i spună că o iubea, pur şi simplu? Era singurul lucru care îi venea în minte, cel mai adevărat, o iubea, dar nu ştia în ce fel anume, ca pe o fetiţă care ar fi putut fi sora lui Jeanne, ca pe o femeie de o frumuseţe tulburătoare, ca pe o fiinţă maltratată ale cărei răni trebuia să le bandajeze. Îi iubea ardoarea, frumuseţea, tinereţea, curajul, chiar şi rănile ei. Îi plăcea cu adevărat să se afle în preajma ei, atât de mult încât căuta fără încetare prilejurile pentru a fi cu ea. Asta era tot ce putea spune. Părea să fie mai mult decât suficient.”

"Amintirile veneau în goană, nu se lăsau rugate, ci se grăbeau ca şi cum le-ar fi refulat într-un vestibul sufocant, iar acum li se deschisese uşa, amintiri fericite ţâşneau de peste tot în acelaşi timp şi amestecau totul, erau Luc, cele patru puncte cardinale, poziţiile trupurilor, elementele, în apa lacului, lângă focul din lemn de brad, pe muşchiul aerian de pe colină, pe lemnul capitonat al patului lor.. Amintirile fericite sunt nişte arme viclene, care-ţi varsă sângele până la ultima picătură.”
Carte primită pentru recenzie de la Editura Univers.

Întoarcerea la origini. „Ţinutul sălbatic” de Monique Proulx - Recenzie

Read More

duminică, martie 09, 2014

Scriitorul norvegian Lars Saabye Christensen, autorul romanelor "Beatles", "Herman" și "Frați pe jumătate" a acceptat invitația Editurii și a Ambasadei Norvegiei în România și se va afla între 10 și 14 martie la Cluj-Napoca și spoi la București, unde va lansa noul său roman, "Vizionare".

O tânără care își pune prietenul s-o încuie într-o cușcă în propria ei bucătărie; un bărbat locuind singur pe o planetă îndepărtată dintr-o galaxie necunosctă; un scriitor încărunțit, într-un pat cu gratii, devenit piesa principală a arhivei propriei sale opere postume; și mai e și Lilly, care, „după o zi lungă şi grea la birou, a constatat că i-au crescut aripi pe omoplaţi: nişte excrescenţe de piele roz murdar, cu un aspect vulnerabil, care-i dădeau mâncărimi ca acelea ale înţepăturilor de ţânţar”. Sunt doar câteva dintre personajele stranii ale acestui volum de proză scurtă al tânărului scriitor austriac Clemens J. Setz. La apariţie, Dragostea în vremea Copilului din Mahlstadt a fost o revelaţie pentru critică şi public deopotrivă, prin fineţea şi rafinamentul limbajului, prin iscusinţa cu care scriitorul îşi pune personajele să se descurce în situaţii bizare sau de-a dreptul groteşti, prin inserţiile neaşteptate de fantastic şi comic într-un cotidian marcat de banalitatea şi stresul obligaţiilor sociale.
Personaje spectaculoase şi poveşti tulburătoare. Sunt cele care au făcut ca  Dragostea în vremea Copilului din Mahlstadt să fie o revelaţie pentru critică şi public deopotrivă. Prin fineţea şi rafinamentul limbajului, prin iscusinţa cu care scriitorul îşi pune personajele să se descurce în situaţii bizare sau de-a dreptul groteşti, prin inserţiile neaşteptate de fantastic şi comic într-un cotidian marcat de banalitatea şi stresul obligaţiilor sociale, Clemens J. Setz îşi cucereşte cititorii fără cale de întoarcere.

”Cu alte cuvinte, ne născuserăm la sfârşitul supraestimatului deceniu şase, războiul mondial al părinţilor noştri, la naiba, eram sătui să tot auzim despre națiunile înlăcrimate, iar mișcarea punk trecuse pe lângă noi neobservată, cu băieți și fete ca un cârd de cocoşi și găini cu picioare scurte, îmbrăcaţi în negru şi cu piercings în limbă, trebuia să ne mulţumim cu Duran Duran, Aha, nimic de rău de zis, nici o vorbă rea, și cu câteva resturi prăfuite din anii șaptezeci ori cu colecţia confuză de discuri a părinților, Cliff Richard şi Greatful Dead, un amestec de ulei de pește cu narcotice, ecologie și droguri, prin urmare, nui de mirare că am ieşit aşa, în afară de cazul în care ne ducea mintea săi descoperim, de unii singuri, pe la doişpe ani, pe Tom Waits, The Smiths sau Nick Cave, căci tare ne mai plăcea să facem pe deştepţii”.

 Personaje spectaculoase şi poveşti tulburătoare. Sunt cele care au făcut ca  Dragostea în vremea Copilului din Mahlstadt să fie o revelaţie pentru critică şi public deopotrivă. Prin fineţea şi rafinamentul limbajului, prin iscusinţa cu care scriitorul îşi pune personajele să se descurce în situaţii bizare sau de-a dreptul groteşti, prin inserţiile neaşteptate de fantastic şi comic într-un cotidian marcat de banalitatea şi stresul obligaţiilor sociale, Clemens J. Setz îşi cucereşte cititorii fără cale de întoarcere.
Lansare de carte 
Uman-Urban. Viziuni și deveniri marca Lars Saabye Christensen

Let me take you down cause I'm going to Strawberry Fields, nothing is real…
Vă sună cunoscut? Nu e de mirare. E greu să fi ratat Beatles-ul. Nu, nu formația. Romanul lui Lars Saabye Christensen, devenit un cult al mișcării hippie din Norvegia.
La invitația editurii UNIVERS și a Departamentului de Limbi și Literaturi Scandinave de la Universitatea Babeș Bolyai Cluj Napoca, între 10 și 14 martie 2014, Lars Saabye Christensen, unul dintre cei mai iubiți scriitori norvegieni, va fi în România. El va lansa noul său roman, Vizionare, tradus de Sanda Tomescu Baciu la Editura Univers.
După întâlnirile cu studenții clujeni, marți, 11 martie, la ora 15.00, Lars Saabye Christensen se va întâlni cu cititorii la Librarium Universității din Cluj-Napoca și va oferi autografe. Alături de autor vor fi prezenți E.S. dna Tove Bruvik Westberg, Ambasadoarea Norvegiei în România, Sanda Tomescu Baciu, directorul Departamentului de limbi si literaturi scandinave UBB, Irina Petraș, președintele Uniunii Scriitorilor din România, filiala Cluj, și Valentin Derevlean, coordonator Librarium Cluj.
Detalii: https://www.facebook.com/events/1427207560856988/
La București, joi, 13 martie, începând de la ora 19.00, la Muzeul Național de Artă Contemporană, alături de Lars Saabye Christensen, vor fi din nou E.S. dna Tove Bruvik Westberg, Ambasadoarea Norvegiei în România, prof. Sanda Tomescu Baciu, traducătoare romanului Vizionare, dar și criticul literar Dan C. Mihăilescu și scriitorul Cristian Teodorescu.
Detalii: https://www.facebook.com/events/223775634485678/

Noutăţi editoriale la Editura Univers şi lansare de carte!

Read More

joi, martie 06, 2014

Cartea a apărut la Editura Univers şi o puteţi comanda de AICI

 Se întâmplă de multe ori ca persoane care fac anumite excese, duc un stil de viaţă mai aventuros, sau pur şi simplu au anumite înclinaţii, pasiuni, în momentul în care moartea lor survine datorită acestor cauze, cei din jur nu îşi pun semne de întrebare, nu li se pare ceva suspect. De multe ori nici poliţia nu dă mare importanţă acestor cazuri, consemnându-le rapid la accidente. Însă ceea ce de multe ori pare a fi „soarta nefastă”, uneori poate fi mâna unui păpuşar care îşi pune cu mare atenţie în scenă toate mişcările şi care se joacă de-a Dumnezeu.
Atunci când Nurit Iscar, o fostă scriitoare celebră de romane poliţiste este convinsă să scrie la cel mai important ziar, El Tribuno, nişte rapoarte despre aparenta sinucidere a lui Chazarreta, un bărbat care a fost suspectat în trecut că şi-ar fi omorât soţia în acelaşi mod în care el şi-a găsit sfârşitul, aceasta nu se va gândi vreo secundă în ce caz întunecat şi bulversant se va băga. Alături de Jaime Brena, un ziarist cu experienţă, care îi poartă o deosebită admiraţie autoarei, dar şi de un tânăr care se ocupă în prezent de rubrica Poliţiste, Nurit va forma o echipă compactă, genială, care se completează perfect şi reuşesc împreună să facă descoperiri uluitoare.
Totul va începe cu o fotografie care lipseşte dintr-o ramă a lui Chazarreta, a căror persoane se aflau în ea, vor afla ei la un moment dat, au murit majoritatea în accidente. Însă adevărul e unul mult mai sumbru şi periculos, se pare că toate acele persoane din fotografie au fost ţinta unui criminal iscusit care şi-a pregătit cu atenţie fiecare pas, pentru a nu da nimic de gândit poliţiei. Pas cu pas, cei trei vor culege cu atenţie informaţii, folosindu-se de orice mijloc..contacte de la poliţie, internet, fler, deghizări, hotărâţi fiind să demaşte acest asasin cu sânge rece.. însă ceea ce nu bănuiesc ei nicio clipă e că vieţile celor dragi, inclusiv a lor, sunt în mare primejdie..
De multă vreme nu am mai citit o carte care să trezească atâtea sentimente contradictorii în mine.. La început mărturisesc că m-am pliat foarte greu pe stilul autoarei, nu reuşeam deloc să mă acomodez cu firul narativ, eram bulversată, nu înţelegeam cine este cine, ce rol are. Nu ai cum să pricepi tot de la primele pagini, veţi gândi, şi aveţi mare dreptate, însă aici am avut nevoie de mai multe capitole care să rumeg informaţiile primite şi să le pun cap la cap. Poate ar trebui să spun faptul că acest roman nu are deloc linii de dialog, discuţiile sunt încorporate în paragrafe, pur şi simplu, iar iniţial am dat vina pe traducere pentru asta. Apoi, citind şi alte păreri, am realizat că aşa e cartea, poate pentru a-i da o notă de originalitate, nu ştiu. Nu mi-a fost de mare ajutor nici faptul că majoritatea personajelor din roman apar de la început şi nefiind familiarizată cu ele mi-a fost greu să le diferenţializez. 
Mă simţeam foarte frustrată pentru că înaintam atât de greu cu lectura, însă din momentul în care se disting oarecum cei mai importanţi participanţi la poveste, şi din clipa în care se conturează oarecum cazul, totul devine extrem de captivant, palpitant, nu am mai putut renunţa o secundă la carte. Am înţeles apoi că scriitoarea a vrut să implice cititorul, totul să pară că îi este povestit lui. Sau să ai senzaţia că auzi personajele discutând în preajma ta.
Drumul pe care îl au de parcurs cei trei membri ai echipei este unul complicat, dar ei reuşesc cumva să se completeze atât de bine, contribuţia fiecăruia este esenţială, importantă. Jaime Brena vine cu profesionalismul, cunoştiinţele şi curajul pe care îl are. Deşi puţin mai de modă veche, având o aversiune pentru tehnologie, el însă e tipul de om căruia îi place să se implice, să fie în mijlocul acţiunii, să rişte. Tânărul ziarist, deşi iniţial era complet dezinteresat de slujba lui şi o făcea mai mult din obligaţie, prinde gustul investigaţiei, începe să devină tot mai entuziasmat, să caute informaţii, şi cum altfel, dacă nu prin internet şi reţelele de socializare, el reprezentând partea modernă a echipei. Nuris este un personaj mai mult decât interesant, şi care treptat este conturat cu precizie. Nu mai este tânără, dar are o minte ageră şi curioasă, a fost cândva o scriitoare de besteller-uri, până ce anumite recenzii nefavorabile ale ultimului roman au făcut-o să se retragă. Viaţa ei o luase pe o pantă dreaptă, monotonă, deprimantă, a avut parte de insuccese şi pe plan personal, după un divorţ, dar toate astea până în clipa când se apelează la ea pentru a scrie aceste rapoarte. Prin intermediul ziarului i se va închiria o casă chiar în cartierul La Maravillosa, unde locuia Chazarreta, cel despre a cărui moarte trebuie să scrie, şi va fi atentă la orice detaliu, va mirosi, va simţi, se va folosi de intuiţia şi inteligenţa ei, va trage cu urechea şi va lua legătura cu diverse persoane care o pot ajuta. Rapoartele pe care le scrie sunt pasajele mele preferate, sunt atât de vii, pline de comparaţii potrivite, reuşesc să trezească curiozitatea şi admiraţia scriitorului.
Dincolo de micile aspecte care m-au deranjat la început, care recunosc că pot face lectura oricui anevoioasă până te acomodezi cu romanul, trebuie să subliniez faptul că părerea mi-a fost complet schimbată pe parcurs, făcându-mă spre final să regret că ajung la ultimele pagini. Cazul este cu adevărat uluitor, te înfioară, investigaţiile pe care le fac cei trei, deşi nu sunt poliţişti, sunt antrenante, fac o echipă perfectă, preferata mea de până acum din romanele de genul, îţi faci în minte tot felul de scenarii dar eşti complet luat prin surprindere de final. Am bănuit criminalul, şi mi s-a confirmat la un moment dat că el ar fi, dar m-am înşelat complet. 
Îmi era dor să citesc o carte care să mă ameţească atât de tare, să mă joace pe degete, să fiu ţinută în priză la final, iar întorsătura de situaţie absolut incredibilă să mă dea pe spate cu adevărat. 
Am fost mai mult decât cucerită de roman, mi s-a demonstrat că o carte care nu îţi spune nimic la început, cu care nu simţi o conexiune, te poate face să îţi schimbi complet opinia pe parcurs, să te atragă în mrejele ei, iar la sfârşit să te lase în agonie, dorind mai mult. M-a făcut să îmi pară rău că poate pe parcursul lecturilor mele poate am renunţat la unele cărţi care nu m-au atras, şi de acum înainte o să acord mai multă încredere fiecăreia, o să fiu mai ambiţioasă, exact ca eroina din „Betibú”. 
Romanul Claudiei Piñeiro ne arată că uneori nu e nevoie să fii specialist ca să poţi rezolva ceva ce nu ţine de competenţa ta, îţi trebuie doar ambiţie, curaj, perspicacitate şi inteligenţă, iar că rezultatele pe care le obţinem nu sunt de fiecare dată cele dorite, pot apărea noi piedici şi fapte care să ne forţeze să facem anumite compromisuri. Prima carte poliţistă scrisă de o autoare latino americană si citită de mine m-a dat pe spate, m-a impresionat cu realismul cu care zugrăveşte viaţa cotidiană dar şi cele mai negre şi ascunse intenţii umane, şi mai ales cu modul în care reuşeşte să unească nişte personaje atât de diferite aparent, dar care împreună fac un întreg ideal. 

„Timpul nu se mai întoarce. Nu mai poate decât să scoată în evidenţă ce trebuie scos în evidenţă şi să ascundă ce trebuie ascuns.”

”Poţi să amesteci cafeaua când azi-noapte un cadavru atârna de un copac? Poţi să-ţi pregăteşti micul dejun considerând că mortul acela poate să fie doar o parte dintr-un plan sau un proiect criminal mai amplu? Poţi să sufli în cafeaua prea fierbinte bănuind că dacă nu se ajunge la timp este cu putinţă să mai moară cineva? Da, îşi răspunde şi este exact ceea ce face ea în momentul acela: îşi pregăteşte cafeaua. Zilele sunt pline de ceşti de cafea, de lucruri mărunte şi care pot lipsi în povestire, dar nu în viaţă.”

"Ştii, Brena, uneori trebuie să ne acceptăm limitele, uneori nu putem ajunge unde am dori, dar asta nu anulează toate celelalte lucruri pe care le facem. Dacă trebuie să acceptăm un compromis o dată, înseamnă că suntem escroci? Habar n-am, spuneţi-mi dumneavoastră, dom’comisar. Nu, nu devenim escroci, devenim umani, uneori putem, alteori nu. Uneori putem să ţinem drumul drept, iar alteori trebuie să o apucăm pe alte drumuri, despre care nu ştim dacă ne vor duce sau nu unde dorim să ajungem, mă înţelegi?”
Carte primită pentru recenzie de la Editura Univers.

Recent am aflat că va apărea şi un film după această carte, fapt care nu putea decât să mă bucure mult!

Un caz uluitor şi o echipă de excepţie. "Betibú" de Claudia Piñeiro - Recenzie

Read More