sâmbătă, aprilie 19, 2014

O altă zi, un alt corp, aceeași iubire. "Zi după zi" de David Levithan - Recenzie

Cartea a apărut la Editura Trei şi o puteţi comanda de AICI.

Ce înseamnă o zi? Ce reprezintă ea pentru noi? Ce semnificație poate avea? Ce impact poate determina asupra vieții noastre? 

Este o secundă din multitudinea zilelor pe care le trăim? Este un minut dintr-o activitate pe care o întrezărim în fiecare moment al vieții noastre? Sau o oră pe care o vom repeta indiferent de cifra cu care e însemnată cu adevărat?
Sau poate nu e nimic din toate cele pe care le-am prezentat. Poate fi o clipă efemeră pe care o vrem înapoi sau poate fi o eternitate de care nu vrem să ne agățăm, însă suntem nevoiți.
O zi ne oferă povestea unui trecut, previzibilul unui prezent, normalitatea unui viitor.
Pentru că într-o zi învățăm ce e important, ce e indiscutabil, ce e real, ce sunt dorințele, visele. Învățăm... să trăim.
Ca orice copil, A a învățat toate aceste lucruri. A învățat să se trezească în fiecare dimineață cu părinți diferiți, frați diferiți, o lume diferită, o viață diferită. Având un corp diferit. Pentru el nu există restricții, limitele unui finit îngust precum a oamenilor care se prezintă a fi normali. Pentru că ceea ce trăiește A în cartea "Zi după zi" de David Levithan este ceea ce i-a oferit viața.
Îmi amintesc când am terminat cartea, primul lucru a fost să îi trimit lui Krisz mesaj pentru a-i mărturisi că am rămas fără cuvinte. Iar următorul gând a fost "Cum voi reuși să exprim totul într-o recenzie? Cum voi putea vreodată să spun cât de mult m-a impresionat atât felul minunat de a scrie al autorului, cât și multitudinea de subiecte delicate pe care le-a atins această carte în doar 315 de pagini?"
Este puțin spus că m-a impresionat, că m-a făcut să mă gândesc la o persoană foarte dragă mie pe care am încurajat-o de fiecare dată să fie ea însăși, indiferent de ceea ce va spune lumea, indiferent de consecințe, obstacole, dureri, temeri.
După cum a spus și autorul, A nu este un băiat sau fată, având o anume religie, rasă, înclinație. Este un suflet ce străbate în fiecare noapte o călătorie ce îl lasă într-un corp, indiferent dacă e de genul masculin sau feminin. Însă important este să aibă aceeași vârstă ca el - cea de șaisprezece ani. Iar acest lucru face cartea atât de specială într-un sens atât de frumos și pur. Pentru că A nu face diferențe în a fi fată sau băiat. În a fi îndrăgostit de o fată, chiar dacă e fată, sau în a iubi un băiat chiar dacă e băiat. Pentru el - și îmi cer scuze că folosesc genul masculin - nu există aceste limitări pe care prea mulți oameni le au. El acceptă. Nu e nicidecum oripilat de ideea de a avea anumite înclinații sexuale pe care alții nu le-ar putea aproba. Nu există genuri. Nu există deosebiri. Nu pentru el. Ci doar asemănări. Asemănări pe care se bazează în fiecare zi pentru a trece neobservat și fără incidente majore pe care le-ar putea cauza în viața gazdei lui. Asemănări de care ține strâns, asemănări ce fac ca viața lui haotică să aibă puțină... normalitate. 
Fiecare zi pe care autorul o relatează, fiecare zi pe care A trebuie să o străbată, fiecare corp pe care îl deține pentru un timp atât de scurt, fiecare persoană a cărei viață o trăiește timp de o zi... are o poveste de care te atașezi, pe care o admiri. Sunt povești de viață, a unor adolescenți atât de diferiți, însă asemănători în același timp tocmai prin faptul că A reușește să le trăiască viețile, ororile, frumusețile, durerile... ajugând astfel să trăiască propriile lui sentimente.
Din fiecare viață, A a învățat atât de multe lucruri, lucruri pe care noi nu am putea să le aflăm doar dacă le-am trăi pe propria piele. Însă ca orice avantaj, sunt și dezavantaje... iar tocmai din cauza acestei vieți fugitive... A nu se poate atașa pentru că nu poate avea propria familie, proprii prieteni, propria iubită sau propriul iubit... propria casa. Și cel mai important... propriul corp. 
Însă pentru o singură clipă, în care o privește pe timida Rhiannon, o fată dulce și frumoasă, care ascunde o personalitate puternică, demnă de respect și iubire... un singur moment poate zdruncina tot ce a trăit și va trăi vreodată. Pentru că în acel moment A, fiind Justin, iubitul fetei, în ziua în care o cunoaște, se îndrăgostește. Iar această dragoste, această chimie iremediabilă dintre cei doi, fără sens și totuși având o bază atât de reală, distruge tot sistemul pe care A și l-a format în urma vieții lui: de a nu se lega sufletește de nimeni, de a nu schimba viața nimănui, de a fi un pasager ce nu va lua parte niciodată la propria cursă. 
Dar de data asta, toate zilele de după au un singur țel, o singură dorință, un singur vis, o singură speranță: să fie cu ea, să o iubească pe ea, să trăiască cu ea, totul doar cu ea. Însă toată existența lui nu aparține unui echilibru firesc. 
Chiar dacă acum își dorește să fie orbit de un trecut, să fie motivat de un viitor și să trăiască într-un prezent pe care îl are în prim plan pe ea. Pentru că știe că el nu va avea alte iubiri, ci o va avea doar pe ea. 
Însă va fi de ajuns? Să treaca peste toate diferențele dintre ei, peste tot ce vor îndura, peste toate înfruntările? Va putea să îl iubească pe el, pe sufletul lui, indiferent că va avea de fiecare dată un alt corp? Vor putea să se regăsească în fiecare zi și să se piardă în fiecare zi? 
Vă va lua doar o zi să citiți această carte, însă în acea zi veți deveni o altă persoană, cu o altă gândire, cu o altă inimă. Una mai bună, mai minunată, mai pură. Demnă pentru un om cu un suflet de apreciat.
"Zi după zi" de David Levithan poate fi ușor numită o carte specială. O carte ce deschide atâtea uși spre niște răspunsuri a căror întrebări la care ți-ai fi dorit să le afli adevărul, însă ți-a fost teamă de necunoscutul orizontului. O carte ce te îndeamnă să vezi peste acest finit pe care l-am creat noi, să întrezărești toate posibilitățile, toate minunățiile acestei lumi ce poate fi atât de diferită, însă atât de frumoasă tocmai pentru că avem un sentiment universal ce ne leagă pe toți: dragostea. Aceasta carte îți oferă lecția acceptării de sine, lecția acceptării celorlalți, cu toate deosebirile ce nu ar trebui să fie atât de importante atâta timp cât avem ceea ce ne dorim: un prezent demn de imortalizat în trecut, un prezent îmbuteliat cu clipe, sentimente atât de minunate și frumoase încât vor construi viitorul pe care îl dorim.

Carte primită pentru recenzie de la Editura Trei.

7 comentarii:

  1. "Zi după zi un alt trup.
    Zi după zi o altă viaţă.
    Zi după zi îndrăgostit de aceeaşi fată." Ce ciudat suna. Mi se pare o carte originala si cred ca a venit mementul sa o citesc...

    RăspundețiȘtergere
  2. Chiar m-ai facut curios. Am meditat vreo cateva minute in fata cartii la Carturesti, insa am ales o carte de John Green in defavoarea lui Levithan. But I'll give it a read!

    RăspundețiȘtergere
  3. Tu nu iti puteai gasi cuvintele pentru a scrie aceasta recenzie, eu nu-mi pot gasi cuvintele pentru a scrie acest comentariu :))
    Imi place foarte mult recenzia ta, daca nu as fi stiut nimic despre carte si totusi as fi citit receznia in secunda urmatoare mi-as fi comandat cartea, lucru pe care l-am facut deja dupa ce am citit citatele.
    Ma bucur sa vad ca inca exista scriitori originali, din cartile carora chiar ai lucruri bune de invatat. Chiar zilele trecute ma gandeam la toate cartile pe care le-am citit si care nu m-au lasat cu nimic si m-am hotarat sa-mi aleg mai bine cartile pe care vreau sa le citesc, iar Zi dupa zi cu siguranta se incadreaza in categoria cartilor pe care vreau sa le citesc.

    RăspundețiȘtergere
  4. Este foarte frumoasa recenzia, incat am ramas fara cuvinte!!
    Atat recenzia, cat si citatele m-au facut sa imi doresc nespus de mult sa citesc aceasta carte, desi la inceput parca nu ma atragea asa de tare. Multumesc pentru asta!! :D

    RăspundețiȘtergere
  5. M-ai facut taaare curioasa.. Doar atat spune-mi: este cu happy-end? Ca altfel nu o pot citi.. :D

    RăspundețiȘtergere
  6. Am citit cartea si vreau sa spun ca a fost INCREDIBIL! Autorul a imbinat motivul fantasticul cu motivul dragostei intr-un mod in care, pe mine, pur si simplu m-a fascinat. Este clar pe lista autorilor mei favoriti!
    Daca nu ati citit cartea, ar fi bine sa va apucati cat de curand!

    RăspundețiȘtergere
  7. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere

Vă mulțumim pentru că ne vizitați blogul și pentru comentariile voastre. Contează foarte mult pentru noi să vă aflăm gândurile :). Dacă ați pus o întrebare, reveniți, cu siguranță vă vom răspunde!