luni, decembrie 17, 2012

Interviu cu Sorin Lucaci, marketing coordonator BookLand

Am vorbit cu domnul Sorin Lucaci, marketing coordonator BookLand, și ne-a oferit un interviu despre piața de carte din România și despre BookLand. După ce l-am citit, am fost plăcut surprinse de informațiile pe care le-am aflat. Cu siguranță vă va satisface curiozitatea și vouă. Enjoy!

Reporter: Cum, și când a luat naștere Caravana BookLand?  
Sorin Lucaci: BookLand a luat naştere în anul 2011, ca o alternativă viabila la târgurile de carte existente deja pe piaţa românească, iar în 2012 se poziționează drept cel mai de anvergura proiect de acest gen din România, atât din punctul de vedere al acoperirii geografice, cât și al duratei. Suntem prezenți anul acesta în 39 orase – am pornit la drum pe 6 Martie la Giurgiu și ne oprim abia pe 24 Decembrie 2012 la București – iar în fiecare oraș poposim câte 6 zile, cu mici excepții, în București, Constanța și Suceava am stat două săptămâni. Tulcea a fost penultimul oraș al Caravanei BookLand, pe anul 2012. Ultimele două săptămâni ale acestui an vom sta la București, în Piața Universității, iar Bucureștiul va închide această stagiune, după care vom intra într-o binemeritată minivacanță.
BookLand este un concept unic în Romania: târg urban de carte, organizat în centrele comerciale din marile orașe.
Coborând cartea din turnul de fildeș, motto-ul după care se ghidează este: „BookLand vine acolo unde oamenii sunt deja. Nu-i cheamă, ci îi urmează!”

Ce reprezintă în esență acest târg de carte?
S.L.: BookLand este un târg inedit, atipic, neconvenţional, un târg pe care, vreau să cred, şi l-au dorit mulţi români. Este o caravană care străbate 39 de oraşe ale ţării, timp de 42 de săptămâni şi care suplineşte atât absența celorlalte târguri de profil, cât și  lipsa fizică a librăriilor din ţară, multe desfiinţate sau intrate în insolvenţă în ultimii ani, atât din cauza crizei, cât şi din cauza scăderii apetitului românilor pentru lectură. Din acest motiv am creat şi o librărie online (www.book-land.ro) care să rămână conectată în permanenţă la nevoia iubitorilor de carte, din fiecare oraș al țării. Cititorii își pot comanda titlurile dorite și prin intermediul acestei librării virtuale.

Este al doilea an de caravană, de periplu prin toată ţara. Ce aduce inedit şi atractiv acest târg în comparaţie cu celelalte (Gaudeamus, Bookfest etc.), dar şi în raport cu librăriile? Care îi sunt obiectivele principale?
S.L.: În plus faţă de celelalte târguri aducem tocmai această noutate, faptul că încercăm să acoperim o mare suprafaţă din teritoriul ţării, să-i urmăm pe toţi iubitorii de carte, oriunde s-ar afla. Traseul generos al Caravanei şi evenimentele organizate în cadrul târgului, zic eu, fac diferenţa. Caravana BookLand organizează în fiecare oraș unde poposește, multe evenimente artistice și culturale: lecturi publice cu scriitori locali, expoziții de pictură și sculptură, momente artistice realizate de copiii de la Școlile Populare de artă, de la Palatul Copiilor, de elevi de la liceele de artă, tineri actori de la teatrele de păpuși, etc. Iar în raport cu librăriile existente, încercăm prin calitatea și diversitatea titlurilor prezentate să facem această diferenţă.
Pe parcursul Caravanei BookLand prin ţară, am avut ocazia de a cunoaşte oameni minunaţi, dornici să ne ajute în demersul nostru cultural de mediatizare şi promovare a cărţii. Poeţi, prozatori, critici literari, pictori, preşedinţi de filiale ale Uniunii Scriitorilor sau Artiştilor Plastici din România. Aș enumera câțiva din Moldova, atât de dragă mie: Carmen Veronica Steiciuc, un extraordinar organizator de evenimente culturale și festivaluri literare, Gheorghe Neagu de la Oglinda literară din Focșani, Lucian Manailescu de la Buzău, Constantin Marafet din Rm. Sarat, organizatorul Festivalului de creație literară Titel Constantinescu, d-na profesor universitar Mihaela Garlea din Iași, dar și promoteri culturali din Ardeal, dl. Dorel Cosma, directorul Centrului Cultural G. Coșbuc din Bistrița Năsăud și mulți alții. Sper să nu supăr pe nimeni dacă nu i-am enumerat pe toți. Sunt convins că la București, cu atât mai mult vom găsi deschidere și receptivitate către evenimentele cu caracter cultural. De asemenea ne dorim organizarea unei seri de lectură publică, de poezie, cu scriitori  bucureșteni consacrați, un recital de muzică clasică.

Cum vi se pare piața de carte din România? Cum se descurcă editurile în aceste vremuri de restriște?
 S.L: Piața de carte din România este insuficient structurată și valorificată. Este o piață cu potențial, în continuă mișcare, editurile fac eforturi disperate pentru a-și conserva resursele și portofoliul de titluri, pentru a trece cu bine peste această perioadă foarte dificilă din punct de vedere financiar. Din păcate industria cărții din România nu este la fel de profitabilă ca cea din țările dezvoltate: Germania, Franța, Anglia. Iar criza financiară a atins fără doar și poate și domeniul cărții. Putem spune cu sigurantă că piața de carte din România este în declin, și asta se reflectă și în activitatea târgurilor de profil.
În ce oraşe aţi avut cele mai bune vânzări, cel mai mare succes?
 S.L.: Cel mai mare succes, de departe, l-a reprezentat Braşovul. Într-adevăr este un oraş turistic şi asta s-a văzut în numărul foarte mare de vizitatori care au străbătut Piața Sfatului. După Brașov, aş putea să menţionez într-un fel de top, Timişoara, Bucureşti, Cluj, Constanţa. Asta până acum.

Ce tip de carte se vinde cel mai bine la târgul dvs.?
S.L. Beletristică (în general literatura universală contemporană de la editura Polirom), dar și SF, seria George R. Martin, de la editura Nemira.
Cărțile pentru copii (povești) dar și cărți educative; părinții alocă bugete considerabile pentru cartea școlară și educativă. Apoi cărțile pentru mămici, cărțile de parenting “Cum să creștem un copil sănătos”, “Dezvoltă încrederea în sine a copilului tău”, cd-uri și dvd-uri, precum și cărți aspiraționale, motivaționale, psihologie și de dezvoltare personală.

Consider extrem de binevenite evenimentele adiacente târgului de carte: dezbateri culturale, lecturi publice, spectacole de dans și muzică, ş.a.m.d. Cam câte acţiuni de acest fel au loc într-o stagiune BookLand?
 S.L.: Nu am reuşit să le număram, mai ales că nu am închis stagiunea 2012, dar cred că de ordinul miilor.

Ce așteptări aveți de la publicul cititor din București?
S.L.: Avem așteptări foarte mari de la publicul cititor bucureștean, pentru că îl considerăm un public cultivat și cu aplecare către lectură, și cum se spune în fotbal, „sperăm să facem o figură frumoasă”, să satisfacem dorința de cultură și, implicit de lectură a bucureștenilor, sperăm să nu-i dezamăgim. Venim cu peste 9000 de titluri de la peste 70 de edituri, deci o ofertă consistentă de carte, muzică, film și jocuri. Îi așteptăm pe toți booklanderii bucureșteni în Piața Universității, în incinta metroului bucureștean, , de joi 13 decembrie, până duminică, 24  decembrie, cu promoții, concursuri, evenimente culturale de excepție, momente artistice,  și multe alte surprize.
Mulțumim mult, domnului Sorin Lucaci, pentru dăruirea acestui interviu complex!
Image and video hosting by TinyPic

Un comentariu:

Vă mulțumim pentru că ne vizitați blogul și pentru comentariile voastre. Contează foarte mult pentru noi să vă aflăm gândurile :). Dacă ați pus o întrebare, reveniți, cu siguranță vă vom răspunde!