luni, decembrie 17, 2012
Interviu cu Sorin Lucaci, marketing coordonator BookLand
Am vorbit cu domnul Sorin Lucaci, marketing coordonator BookLand, și ne-a oferit un interviu despre piața de carte din România și despre BookLand. După ce l-am citit, am fost plăcut surprinse de informațiile pe care le-am aflat. Cu siguranță vă va satisface curiozitatea și vouă. Enjoy!
Reporter: Cum, și când a luat
naștere Caravana BookLand?
Sorin Lucaci: BookLand
a luat naştere în anul 2011, ca o alternativă viabila la târgurile de carte
existente deja pe piaţa românească, iar în 2012 se poziționează drept cel mai
de anvergura proiect de acest gen din România, atât din punctul de
vedere al acoperirii geografice, cât și al duratei. Suntem prezenți
anul acesta în 39 orase – am pornit la drum pe 6
Martie la Giurgiu și ne oprim abia pe 24 Decembrie 2012 la București –
iar în fiecare oraș poposim câte 6 zile, cu mici excepții, în București,
Constanța și Suceava am stat două săptămâni. Tulcea a fost penultimul oraș al
Caravanei BookLand, pe anul 2012. Ultimele două săptămâni ale acestui an vom
sta la București, în Piața Universității, iar Bucureștiul va închide
această stagiune, după care vom intra într-o binemeritată minivacanță.
BookLand este un concept unic în
Romania: târg urban de carte, organizat în centrele comerciale din
marile orașe.
Coborând cartea din turnul de fildeș,
motto-ul după care se ghidează este: „BookLand vine acolo unde
oamenii sunt deja. Nu-i cheamă, ci îi urmează!”
Ce reprezintă în esență
acest târg de carte?
S.L.: BookLand
este un târg inedit, atipic, neconvenţional, un târg pe care, vreau să cred, şi
l-au dorit mulţi români. Este o caravană care străbate 39 de oraşe ale ţării,
timp de 42 de săptămâni şi care suplineşte atât absența celorlalte târguri de
profil, cât și lipsa fizică a librăriilor din ţară, multe desfiinţate sau
intrate în insolvenţă în ultimii ani, atât din cauza crizei, cât şi din cauza
scăderii apetitului românilor pentru lectură. Din acest motiv am creat şi o
librărie online (www.book-land.ro)
care să rămână conectată în permanenţă la nevoia iubitorilor de carte, din
fiecare oraș al țării. Cititorii își pot comanda titlurile dorite și prin
intermediul acestei librării virtuale.
Este al doilea an de
caravană, de periplu prin toată ţara. Ce aduce inedit şi atractiv acest târg în
comparaţie cu celelalte (Gaudeamus, Bookfest etc.), dar şi în raport cu
librăriile? Care îi sunt obiectivele principale?
S.L.: În
plus faţă de celelalte târguri aducem tocmai această noutate, faptul că
încercăm să acoperim o mare suprafaţă din teritoriul ţării, să-i urmăm pe toţi
iubitorii de carte, oriunde s-ar afla. Traseul generos al Caravanei şi
evenimentele organizate în cadrul târgului, zic eu, fac diferenţa. Caravana
BookLand organizează în fiecare oraș unde poposește, multe evenimente artistice
și culturale: lecturi publice cu scriitori locali, expoziții de pictură și sculptură,
momente artistice realizate de copiii de la Școlile Populare de artă, de la
Palatul Copiilor, de elevi de la liceele de artă, tineri actori de la teatrele
de păpuși, etc. Iar în raport cu librăriile existente, încercăm prin calitatea
și diversitatea titlurilor prezentate să facem această diferenţă.
Pe parcursul Caravanei BookLand prin
ţară, am avut ocazia de a cunoaşte oameni minunaţi, dornici să ne ajute în
demersul nostru cultural de mediatizare şi promovare a cărţii. Poeţi,
prozatori, critici literari, pictori, preşedinţi de filiale ale Uniunii
Scriitorilor sau Artiştilor Plastici din România. Aș enumera câțiva din
Moldova, atât de dragă mie: Carmen Veronica Steiciuc, un extraordinar organizator
de evenimente culturale și festivaluri literare, Gheorghe Neagu de la Oglinda
literară din Focșani, Lucian Manailescu de la Buzău, Constantin Marafet din Rm.
Sarat, organizatorul Festivalului de creație literară Titel Constantinescu,
d-na profesor universitar Mihaela Garlea din Iași, dar și promoteri culturali
din Ardeal, dl. Dorel Cosma, directorul Centrului Cultural G. Coșbuc din
Bistrița Năsăud și mulți alții. Sper să nu supăr pe nimeni dacă nu i-am
enumerat pe toți. Sunt convins că la București, cu atât mai mult vom găsi
deschidere și receptivitate către evenimentele cu caracter cultural. De
asemenea ne dorim organizarea unei seri de lectură publică, de poezie, cu
scriitori bucureșteni consacrați, un recital de muzică clasică.
Cum vi se pare piața de
carte din România? Cum se descurcă editurile în aceste vremuri de restriște?
S.L: Piața de carte din România este insuficient structurată și valorificată.
Este o piață cu potențial, în continuă mișcare, editurile fac eforturi
disperate pentru a-și conserva resursele și portofoliul de titluri, pentru a
trece cu bine peste această perioadă foarte dificilă din punct de vedere
financiar. Din păcate industria cărții din România nu este la fel de profitabilă
ca cea din țările dezvoltate: Germania, Franța, Anglia. Iar criza financiară a
atins fără doar și poate și domeniul cărții. Putem spune cu sigurantă că piața
de carte din România este în declin, și asta se reflectă și în activitatea târgurilor
de profil.
În ce oraşe aţi avut cele
mai bune vânzări, cel mai mare succes?
S.L.: Cel mai mare
succes, de departe, l-a reprezentat Braşovul. Într-adevăr este un oraş turistic
şi asta s-a văzut în numărul foarte mare de vizitatori care au străbătut Piața
Sfatului. După Brașov, aş putea să menţionez într-un fel de top, Timişoara, Bucureşti,
Cluj, Constanţa. Asta până acum.
Ce tip de carte se
vinde cel mai bine la târgul dvs.?
S.L. Beletristică (în general
literatura universală contemporană de la editura Polirom), dar și SF, seria
George R. Martin, de la editura Nemira.
Cărțile
pentru copii (povești) dar și cărți educative; părinții alocă bugete
considerabile pentru cartea școlară și educativă. Apoi cărțile pentru mămici,
cărțile de parenting “Cum să creștem un copil sănătos”, “Dezvoltă încrederea în
sine a copilului tău”, cd-uri și dvd-uri, precum și cărți aspiraționale,
motivaționale, psihologie și de dezvoltare personală.
Consider extrem de
binevenite evenimentele adiacente târgului de carte: dezbateri culturale, lecturi
publice, spectacole de dans și muzică, ş.a.m.d. Cam câte acţiuni de acest fel
au loc într-o stagiune BookLand?
S.L.: Nu am reuşit să
le număram, mai ales că nu am închis stagiunea 2012, dar cred că de ordinul
miilor.
Ce așteptări aveți de la
publicul cititor din București?
S.L.:
Avem așteptări foarte mari de la publicul cititor bucureștean, pentru că îl
considerăm un public cultivat și cu aplecare către lectură, și cum se spune în
fotbal, „sperăm să facem o figură frumoasă”, să satisfacem dorința de cultură
și, implicit de lectură a bucureștenilor, sperăm să nu-i dezamăgim. Venim cu
peste 9000 de titluri de la peste 70 de edituri, deci o ofertă consistentă de
carte, muzică, film și jocuri. Îi așteptăm pe toți booklanderii bucureșteni în
Piața Universității, în incinta metroului bucureștean, , de joi 13 decembrie,
până duminică, 24 decembrie, cu promoții, concursuri, evenimente
culturale de excepție, momente artistice, și multe alte surprize.
Mulțumim mult, domnului Sorin Lucaci, pentru dăruirea acestui interviu complex!
Tags: Librăria BookLand
Acest articol a fost scris de: Alexandra Rus/Alexya
Citesc deoarece îmi este ca un instinct. Ca o parte din mine, un fel de foame pe care o pot stăpâni doar citind, citind mult, fără a avea vreun scop anume. Citesc pentru mine, pentru că nu am nevoie de un motiv special pentru a citi. O fac pentru că asta sunt eu; asta este o parte din mine, iar eu am nevoie de ea mai mult ca oricând. Ca un fel de protecţie împotriva propriului meu eşec. Cărţile scot la iveală cea mai bună versiune a fiinţei mele.
Un interviu superb. Am aflat foarte multe informatii interesante.
RăspundețiȘtergere