vineri, martie 16, 2012
Veronica Roth: „Am vrut să explorez natura umană şi pervertirea ei“
Interviul este realizat de Virginia Costeshi și preluat de pe BookMag.
Wow! Nu îmi vine să cred că Veronica Roth a fost în România, și a stat o vreme în Cluj !!
Are 22 de ani și deja a cucerit lumea, cu Divergent, primul volum al unei trilogii
distopice apărute la editura Leda. La sfârșitul acestei primăveri va
apărea Insurgent, cel de-al doilea volum, iar prima carte este
deja în curs de ecranizare. Ce
și-ar mai putea o scriitoare atât de tânără? Descoperiți răspunsul Veronicăi
Roth în acest interviu exclusiv pentru BookMag:
Cum şi de ce ai început să scrii, a existat un
anume factor declanşator?
Am început să scriu pentru că am decis că eram
prea mare ca să imaginez poveşti în curtea din spatele casei. Apoi am
descoperit că puteam crea acele lumi imaginare în scris. Cred că eram în clasa
a cincea sau a şasea când am început. Încerc să-mi urmez curiozitatea. Asta am
făcut cu Divergent ─ am fost curioasă în
privinţa fobiilor şi cum pot fi tratate, şi faptul că am aflat despre asta m-a
ajutat să imaginez procesul de iniţiere din facţiunea Neînfricarea. În prezent,
mă interesează aurora boreală şi organizarea socială a furnicilor. Habar n-am
cum şi-ar putea găsi locul aceste lucruri într-o carte, dar nu-mi fac probleme
─ pur şi simplu caut să aflu ce mă interesează, scriu despre lucrurile la care
se întoarce mintea mea, şi apoi văd ce se întâmplă.
De unde te inspiri?
Dintr-o mulţime de locuri. Ascult muzică,
citesc. Dar am descoperit că cea mai mare parte a ideilor pentru personaje şi
poveste vine din surse mai ciudate ─ Divergent, de pildă, incorporează, printre altele, ceea
ce învăţam la vremea respectivă la psihologie (în mare parte despre terapia
cognitiv-comportamentală), ce studiam la orele de engleză (romanele despre
ieşirea din adolescenţă) şi lucrurile cu care mă luptam spiritual în acea
perioadă (încercând să fac ceea ce trebuie, nereuşind în mod constant, şi
întrebându-mă care sunt implicaţiile spirituale ale acestui fapt). Uneori
incorporez aceste surse ciudate în mod conştient, iar alteori ele îmi pătrund
în minte fără să-mi dau seama, dar nu pot fi inspirată dacă nu absorb informaţii
şi observaţii despre lumea din afara paginilor scrise.
Ai crezut dintotdeauna că menirea ta era să
scrii literatură pentru tineri sau e vorba doar de povestea aceasta?
Am descoperit că cele mai multe dintre
personajele care mă atrag au mai puţin de 18 ani. Există ceva fascinant la
această vârstă ─ când eşti suficient de mare ca să iei singur decizii, dar nu
suficient de experimentat ca să ştii ce să alegi. Fiecare luptă pare o
chestiune de viaţă şi de moarte pentru că este perioada în care te formezi, în
care devii ceea ce eşti. Aşadar, personajele, mai degrabă decât altceva, sunt
cele care mă determină să scriu literatură pentru tineri. E posibil ca
într-o zi asta să se schimbe, dar nu mă bazez pe acest fapt.
Ce te-a atras către distopie? Dacă distopia e
„noul modă literară“, cum crezi că va evolua literatura pentru tineri?
Întotdeauna mi-a plăcut genul distopic. Prima
mea întâlnire cu el a fost prin The Giver a lui Lois Lowry, o
carte plină de forţă, apoi 1984 a lui George Orwell şi Minunata lume nouă a lui Huxley. Dar niciodată nu mi-am spus: vreau să scriu o carte
distopică pentru tineri. Când scriam Divergent, nu ştiam că
asta era. Eu doar aveam povestea asta în minte, lumea asta şi personajul ăsta,
şi s-a întâmplat să ajungă pe piaţă la momentul potrivit. Nu pot să prevestesc
cum va evolua literatura pentru tineri, dar prevăd mult mai mult SF, pe lângă
distopii, şi sunt foarte încântată şi fericită pentru asta. Sper că aşa va
continua!
Divergent poate fi interpretat în multe
feluri: politic, filosofic şi spiritual. Când ai început să scrii, era un anume
mesaj sau o temă pe care ai vrut s-o transmiţi?
Cred că e mult prea uşor să fii dur sau
moralizator dacă vrei să comunici un mesaj într-o carte, aşa că nu o fac. Pentru
mine, cel puţin, cărţile pe care le scriu reprezintă doar o explorare a
lucrurilor la care mă gândesc, iar speranţa mea e că ele îi vor face pe oameni
să se gândească la aceleaşi lucruri. Ceea ce am vrut să explorez în Divergent
este natura umană şi felurile în care ne perverteşte cele mai bune
intenţii, şi, pe de altă parte, cum în mijlocul haosului pot să apară oameni
care fac bine. M-am întrebat ce înseamnă să fii moral, integru ─ mai precis, ce
înseamnă să fii curajos ─ şi dacă asta e într-adevăr important. Iar dacă nu e,
atunci ce e? Astea sunt întrebările mele. Sper că și cititorii au întrebările
lor.
Tris e un personaj cu o voinţă foarte
puternică. A fost uşor sau greu de creat? Aveți ceva în comun?
Cu Tris, am păstrat un echilibru între a o
înţelege ─ ca să pot scrie uşor din perspectiva ei ─ şi a nu o înţelege ─
pentru a fi motivată să aflu mai multe despre ea. Au existat momente în cursul
poveştii când a făcut lucruri la care nu mă aşteptam şi nici nu voiam ca ea să
le facă, şi acele momente au fost dificile. Uneori încercam să scriu povestea
într-un mod diferit, dar era ca şi cum ea nu m-ar fi lăsat. Întotdeauna trebuia
să mă întorc la ceea ce ar fi ales Tris, fie că era o alegere bună sau
una proastă.
Tris şi cu mine avem o mulţime de lucruri în
comun. Amândouă ne simţim stângace în societate, suntem cam prea serioase
pentru binele nostru, tindem să fim directe şi categorice, amândouă simţim
nevoia copleşitoare de a ne înfrunta temerile. Ea e mai curajoasă decât mine,
dar eu am ceva mai multă compasiune. Cred că mă ajută să înţeleg unele lucruri
despre mine, dar în acelaşi timp este suficient de diferită pentru ca eu să
consider că fiecare hotărâre pe care o ia e o nouă descoperire.
În cursul scrierii romanului, ţi-ai dat seama
că te ataşezi mai mult de un anume personaj? Şi invers, ai descoperit că
vreunul te irită?
Există câteva personaje pe care am ajuns să le
îndrăgesc. Four, instructorul lui Tris, e unul dintre ele, pur şi simplu pentru
că eu simţeam că el a avut o viaţă personală dincolo de ceea ce vedea
Tris, cu un trecut pe care ea a reuşit să îl descopere pe măsură ce acţiunea
înainta. Chiar şi atunci când nu era în preajma lui Tris, simţeam că ştiu ce
face, prin urmare era foarte real pentru mine. Dar în afară de Four, îmi plac
adversarii. Eric, de pildă, este groaznic, şi asta îmi place grozav. La
fel e şi cu Peter. Singurele personaje care mă irită sunt cele pe care le
stăpânesc cu greu, aşa că m-am simţit frustrată în cazul lui Caleb, fratele lui
Tris, şi al lui Will, amicul ei. Dar după ce m-am gândit mai bine la povestea
lor, am ajuns să-i plac mult mai mult.
Drepturile de ecranizare ale primei cărţi au
fost achiziţionate înainte să începi să scrii celelalte două volume ale
trilogiei. Faptul că îţi vei vedea personajele prinzând viaţă pe ecran a
schimbat firul poveştii? Ai început să scrii mai cinematic?
Ştii, cred că acesta este felul în care scriu
eu în mod obişnuit. Cred că uneori ne imaginăm cum se desfăşoară acţiunea,
împrejurimile ─ toate lucrurile la care oamenii se gândesc atunci când se face
un film, şi pe urmă doar le aştern pe hârtie, aşa că de fapt nimic nu s-a
schimbat cu adevărat. Cred că ar fi fost diferit dacă distribuţia ar fi fost
stabilită în timp ce eu scriam, pentru că atunci nu aş fi reuşit să separ
actorii de personaje, dar acum totul e încă în imaginaţia mea. Nu cred că ar fi
îngrozitor, dar aş prefera să păstrez cărţile aşa cum sunt, să nu devină încă
ceea ce se întâmplă în lumea reală, ci doar ce se întâmplă în lumea mea
imaginară.
Am fost foarte impresionată de Divergent, pentru că ai reuşit atât de multe
într-o singură carte ─ şi la Insurgent miza este mai mare. E mai greu
să scrii o a doua carte?
Mulţumesc! Cu siguranţă, e mai greu să scriu a
doua carte. Am scris prima carte fără să ştiu dacă aveam să las pe cineva să o
citească, aşa că m-am simţit suficient de relaxată să mă pot amuza şi să nu mă
grăbesc ca să fac greşeli imense. Cu a doua, mi-am impus singură anumite
constrângeri, pentru că ştiam că va fi citită. Mi-a luat mult timp ca să-mi dau
seama cum să îndepărtez acele constrângeri şi să mă simt liberă să scriu ca
înainte. Din fericire, se pare că mi-am regăsit acea libertate.
Perspectiva ta actuală de adult sau perspectiva
de adolescent este cea care a dus la crearea facţiunilor? Cine crezi că s-ar
potrivi mai uşor unor categorii în societatea noastră contemporană ─
adolescenţii sau adulţii?
Mai degrabă decât vârsta, alte
aspecte ale identităţii mele se leagă de facţiuni. Sistemul facţiunilor
reflectă convingerea mea despre natura umană ─ că putem transforma chiar şi
ceva bine intenţionat precum virtutea într-un ideal sau un lucru malefic. Şi că
virtutea ca scop în sine este inutilă pentru noi. Am petrecut o mare parte a
adolescenţei încercând să fiu pe cât de „bună” era posibil, pentru a-mi dovedi
valoarea oamenilor din jurul meu, mie însămi, lui Dumnezeu, tuturor. Doar acum
îmi dau seama că nu sunt în stare să fiu cu adevărat „bună“ şi că motivele mele
pentru a căuta să obţin virtutea sunt cele care necesită o rectificare, mai
degrabă decât purtarea mea. Într-un fel, Divergent
este redarea în scris a acestei înţelegeri a mele ─ toată lumea în
societatea lui Beatrice consideră că virtutea este scopul, soluţia finală. Eu
cred că asta este puţin deformat. În adâncul inimii toţi iubim şi în acelaşi
timp urâm categorisirile ─ ne place să avem un control deplin asupra propriilor
identităţi, dar urâm să fim restricţionaţi ─ şi niciodată nu le-am iubit şi
le-am urât mai mult decât atunci când eram adolescentă. Aşadar, deşi auzim o
mulţime de lucruri despre găşti de liceu, eu cred că adulţii se clasifică între
ei la fel de des, doar că în feluri mai subtile. Asta e o tendinţă periculoasă,
care începe în adolescenţă.
Ce autori, cărţi sau idei te-au influenţat?
Oh, Doamne, multe! Cărţi: The Giver
de Lois Lowry, Minunata lumea nouă
a lui Aldous Huxley, 1984 de George Orwell, Ender’s
Game de Orson Scott Card, Dune de Frank Herbert, seria Animorfi,
Harry Potter, orice de Flannery O’Connor (are un
fel incredibil de a te face să urăşti un personaj şi pe urmă să-ţi dai seama că
semeni cu el)… aş putea continua la nesfârşit.
Idei: Psihologie! Terapia de expunere,
experimentele Milgram privind acordul de supunere în faţa unei autorităţi,
tulburările de anxietate, fobiile, dinamica de grup. Credinţa îmi modelează
felul în care văd lumea, aşadar în mod inevitabil îmi modelează scrisul, dar
asta nu e ceva intenţionat. Conceptul de monomit (am învăţat despre el în clasa
a şasea şi nu l-am uitat niciodată). Şi idei de scris: majoratul, influenţa
personajelor. O să mă opresc aici.
Ce carte citeşti acum şi cum te-a influenţat ─
dacă a făcut-o?
Tocmai am terminat Imaginary Girls
de Nova Ren Suma, pe care aş numi-o „contemporană cu o întorsătură paranormală”
sau ceva în genul ăsta. Este despre o fată a cărei soră are un soi de magnetism
foarte puternic în interiorul unui anume oraş, şi cum dragostea dintre ele
distruge unele lucruri şi reface alte lucruri. A fost plăcut să citesc o carte
cu adolescenţi care vorbeşte despre două surori în loc de romance.
Este genul acela de carte care te face să îndrăgeşti un personaj şi apoi să
urăşti acelaşi personaj şi pe urmă să-l iubeşti din nou ─ asta dovedeşte
că oamenii nu sunt doar buni sau răi, ci undeva la mijloc. Imaginary
Girls mi-a dat mult de gândit, iar stilul a fost minunat, un lucru
care îmi place întotdeauna.
Am mai citit recent The
Near Witch de Victoria Schwab. O să încep The Scorpio Races
de Maggie Stiefvater. Sunt la jumătate cu The Cloister Walk de
Kathleen Norris. Şi abia aştept să citesc The Pledge de
Kimberly Derting.
Copilăria ţi-a
influenţat scrisul?
Când eram mică, mama mea
îmi citea în fiecare seară, aşa că aş putea spune că de acolo a început
dragostea mea pentru cărţi. Şi, dacă mă plângeam vreodată că eram plictisită,
mama mea spunea: „plictiseala e interzisă“, aşa că bănuiesc că s-ar putea spune
că regulile casei noastre cereau să fiu creativă. Dar a funcţionat, pentru că
ieşeam afară în fiecare zi şi inventam lumile şi scenariile alea complicate,
iar când am crescut prea mare ca să mă mai joc de-a imaginatul, am început să
aştern totul pe hârtie. Bună treabă,
mami!
Spune-mi câteva dintre cărţile tale preferate. Crezi
că influenţa lor se regăseşte în Divergent?
Unele dintre cărţile mele preferate m-au
influenţat în Divergent, altele nu. Gilead
de Marilynne Robinson şi Wise Blood de Flannery O’Connor,
de exemplu, probabil că nu. Dar 1984 de George Orwell, Ender’s
Game de Orson Scott Card, The Giver de Lois Lowry?
Absolut! M-au ajutat să-mi dau seama ce îmi place şi ce nu în science-fiction
şi m-au făcut să înţeleg cât de departe pot merge cu povestea ─ Ender’s
Game, de pildă, nu se fereşte niciodată de partea mai întunecată a
naturii umane, şi eu am încercat să imit asta.
Ai locuit în
Europa, cum te-a influenţat această experiență? (în toamna lui 2011
Veronica Roth a stat o vreme în Cluj-Napoca
– n.r.)
Cred că a contat, deşi e
puţin cam prea devreme ca să-mi dau bine seama ─ ştiu că pe mine personal m-a
influențat în mai multe feluri, şi sunt sigură că îmi va afecta şi scrisul.
Ceea ce am scris aici a fost mai profund şi mai sigur de sine, ceea ce e
ciudat, căci eu mă simt atât de nesigură în această ţară.
Poate că prezenţa mea în România m-a făcut să-mi dau seama că, deoarece sunt
atât de multe lucruri pe care nu le înţeleg ─ limba română, limba maghiară, cum
e să fii dintr-o ţară care încă nu şi-a revenit pe deplin dintr-un regim
comunist cumplit ─ pot să fiu sigură de lucrurile pe care le înţeleg, care sunt
poveştile şi personajele mele, şi… limba engleză.
Tags: Interviuri
Acest articol a fost scris de: Cristina Scutaru (Krisz)
Sunt absolventă a Facultăţii de Economie, actualmente studentă la Facultatea de Litere din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, blogger literar, dar, mai presus de toate acestea, dependentă de cărţi. Sunt o cititoare împătimită, a cărei viaţă se învârte în jurul lumilor ficţionale. Jonglez între clasicii literaturii engleze şi române din bibliografia obligatorie, şi scriitorii contemporani pe care îi strecor de fiecare dată când am ocazia pe lista mea de lecturi. Îmi fac cunoscute impresiile şi trăirile despre cărţi pe acest blog, pe care scriu cu drag de 6 ani, un loc care m-a ajutat de-a lungul timpului să cunosc şi alţi oameni vrăjiţi de magia cărţilor, ca şi mine.
ce viata interesanta are..
RăspundețiȘtergeree foarte norocoasa tipa:)
Imi plac tare mult de Veronica Roth. E o persoana inteligenta si foarte creativa. Sa nu mai spun ca foarte amabaila, sper sa nu paraseasca scrisul, sa ne incante cu cat mai multe serii minunate.
RăspundețiȘtergerenu imi vine sa cred ca a fost in romania.
RăspundețiȘtergeree o tipa de treaba
Sunt de acord cu voi.
RăspundețiȘtergereDivergent mi s-a parut o carte geniala, am inceputo intr-o dupa-amiaza, si am terminato ceva mai tarziu, noaptea aia :)) o carte superba, cu niste personaje incredibile, scriitoarea este foarte talentata, si cu siguranta in cativa ani va crea serii si mai "si"; deabia astept Insurgent, si volumul trei <3
RăspundețiȘtergereWaw ! Cat ma bucur de aceasta rubrica :)
RăspundețiȘtergereInca nu am reusit sa citesc cartea Divergent dar am auzit o multime de lucruri bune despre ea .
Sper ca voi reusi sa ma conving singura de asta intr-o buna zi :D
Hei ! Pot sa ma laud ca am si eu cartea ! !!!! :)) Abia astept sa o citesc ! :D
RăspundețiȘtergere